Ako sa vyrovnať so stratou blízkeho

Smútenie za blízkou zosnulou osobou nie je krátkodobá záležitosť, ale dlhodobý proces. Privykanie si na novú situáciu si vyžaduje čas. Keďže každý z nás je iný, obdobie smútenia môže trvať rôzne dlho (môžu to byť týždne, mesiace, ale i roky) a budete využívať rôzne spôsoby na to, aby ste sa vyrovnali so stratou blízkeho človeka.

Nesnažte sa preto nič urýchliť, vynechať alebo si niečo zakazovať. Nedávajte si žiadne časové obmedzenia. Dovoľte si smútiť, dajte voľný priebeh akýmkoľvek bolestivým emóciám (smútku, zlosti, vine, zúfalstvu a pod.). Nebuďte prekvapený, keď sa pri výročí úmrtia opäť objavia nepríjemné pocity – nepovažujte ich za prejav vašej slabosti, je to prirodzená súčasť procesu smútenia a vyrovnávania sa s novou situáciou. Nevyhýbajte sa oslavám a stretnutiam s ostatnými pozostalými – podeľte sa o svoje pocity, hovorte o tom, ako zvládate novú situáciu, poskytnite si vzájomnú podporu.

Smútenie za milovanou osobou môžu komplikovať nedoriešené spory, nevysvetlené udalosti. Môžete napísať list, v ktorom poviete všetko, čo ste nestihli, všetko, čo máte na srdci. Nemusíte ho nikomu ukázať, ale písanie vám pomôže vyjasniť si svoje pocity a myšlienky. Hovorte o svojich pocitoch s rodinou, priateľmi, ktorí vám poskytnú pochopenie, vyjadria súcit. Nehanbite sa ani vyhľadať odbornú pomoc. Porozprávajte sa s niekým, kto už zažil takúto situáciu. Ak ste veriaci človek, vyhľadajte pomoc ľudí z vašej farnosti. Ak nie ste veriaci, ale máte pocit, že vám návšteva kostola alebo omše, uľaví od bolesti, urobte tak. Na druhej strane nemajte výčitky z toho, že sa vyhýbate väčšej spoločnosti ľudí. Nenúťte sa do ničoho, čo je vám v období smútenia nepríjemné. Robte to, o čom ste presvedčení, že vám pomôže.

Hoci sa cítite zle, ste emocionálne zranený, neprestaňte sa o seba starať. Smútenie pre vaše telo predstavuje veľkú záťaž. U niekoho môže spôsobiť problémy so spánkom, s príjmom potravy, oslabenie imunity, sklony k depresii, zhoršenie zdravotných problémov, ktoré boli doteraz stabilizované. Užívajte predpísané lieky, chodievajte na pravidelné lekárske prehliadky, doprajte si vaše obľúbené jedlo. Naopak vyhnite sa alkoholu a dlhodobému užívaniu liekov na utlmenie bolesti (sedatívam), ktoré vám bránia prežívať smútok a môžu viesť k závislosti.

Vyhľadajte lekársku pomoc, ak máte dlhodobé poruchy spánku, trpíte stratou chuti do jedla, prudko chudnete, alebo naopak ak sa prejedáte a prudko ste pribrali, ak sa u vás objavili problémy s koncentráciou, prudké zmeny nálad a podráždenosť. Pomoc psychológa alebo psychiatra vyhľadajte určite vtedy, ak pociťujete samovražedné sklony a máte dlhotrvajúce depresie, stavy zúfalstva a bezmoci, nechuť vstať z postele. Smútenie ako také nie je choroba, avšak môže k nejakej viesť.

Aj napriek tomu, že ste stratili blízku osobu, váš život ide ďalej. Pozor však na prudký skok do reality. Neponorte sa do práce len preto, aby ste zahnali smutné myšlienky. Na druhej strane ak máte pocit, že ste uviazli vo svojom smútku, skúste sa pozrieť na túto situáciu z inej strany. Využite váš smútok pozitívne – pomáhajte niekomu inému, staňte sa dobrovoľníkom v nejakom spolku, zapojte sa do rôznych charitatívnych aktivít. Vytvorte si spomienkový rituál (uctievajte hodnoty a princípy, ktoré vyznávala zosnulá osoba) alebo urobte nejakú vec v mene zosnulej osoby (napr. sa zapíšte do nejakého kurzu, skúste nový koníček, upravte dom alebo záhradu tak, ako by to urobila dotyčná osoba, cestujte).

Zdroj: http://www.goodgriefcenter.com/help/twenty_tips.php

Spracovala: Petra Zrníková pre portál www.nezabudneme.sk

Zdieľajte článok




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: 

 

 

Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.