Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) zverejnilo na Slovensku už v poradí piateho cyklu, medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015. Na reprezentatívnej vzorke 15-ročných žiakov sa sledovala ich úroveň vedomostí a zručností z matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle bola prírodovedná gramotnosť.
VÝZNAMNÉ ZISTENIA PISA 2015Výsledky slovenských žiakov sú podobne ako v predchádzajúcom cykle v roku 2012 vo všetkých troch oblastiach – matematická, čitateľská a prírodovedná gramotnosť – významne nižšie, ako je priemerný výkon žiakov z krajín OECD. Vo všetkých oblastiach sledujeme trend znižovania výkonov našich žiakov. V porovnaní s výsledkami PISA 2012 však tento pokles
nie je štatisticky významný. Zaznamenávame ďalší nárast zastúpenia žiakov v tzv. rizikovej skupine (s najnižšou úrovňou vedomostí). Zároveň klesá percentuálne zastúpenie žiakov v najvyšších vedomostných úrovniach, resp. toto zastúpenie zostáva na porovnateľnej úrovni ako v roku 2012.
Výsledky v prírodovednej gramotnostiSlovenská republika dosiahla výkon na úrovni
461 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 493 bodov, čo predstavuje pokles celkového priemerného výkonu v rámci krajín OECD o 8 bodov oproti predchádzajúcemu cyklu v roku 2012. Výkon žiakov SR v prírodovednej gramotnosti sa nachádza
pod priemerom zúčastnených krajín OECD.
Výkon porovnateľný s výkonom SR dosiahli Izrael, Malta a Grécko. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR tri krajiny - Čile, Turecko a Mexiko.
V prírodovednej gramotnosti dosiahli naši žiaci výsledok v priemere
o 10 bodov nižší oproti roku 2012, čo nepredstavuje významný rozdiel. V porovnaní s cyklom
v roku 2006, keď bola hlavnou doménou prírodovedná gramotnosť, je to však významný pokles výkonu žiakov
o 28 bodov. V štúdiách PISA sú od roku 2006 výkony žiakov SR
v prírodovednej gramotnosti pod priemerom krajín OECD. V roku 2015 sa takmer tretina
(30,7 %) slovenských žiakov nachádza
v rizikovej skupine, čo je o 10,5 % žiakov viac ako v roku 2006, keď bola prírodovedná gramotnosť hlavnou doménou. Podiel slovenských žiakov v rizikovej skupine je o 9,5 % vyšší ako v priemere krajín OECD. Oproti roku 2012 sa významne zvýšilo v rizikovej skupine zastúpenie žiakov
zo stredných odborných škôl.
Na opačnom póle -
v najvyššej skupine - sa nachádza
3,6 % žiakov, čo je významné zníženie oproti roku 2006. Podiel vynikajúcich žiakov v tzv. top úrovni v prírodovednej gramotnosti sa v uvedenom období znížil, a to najviac u žiakov
8-ročných gymnázií.
Výsledky v matematickej gramotnostiSlovenská republika dosiahla v matematickej gramotnosti výkon na úrovni
475 bodov. Priemerný výkon krajín OECD bol 490 bodov.
Výkon porovnateľný s výkonom Slovenska dosiahli krajiny Malta, Litva, Maďarsko, Spojené štáty americké a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako SR štyri krajiny - Grécko, Čile, Turecko a Mexiko.
V porovnaní s rokom 2012, keď bola matematická gramotnosť naposledy hlavnou sledovanou oblasťou,
priemerný výkon našich žiakov
klesol o 6 bodov, čo nepredstavuje významné zníženie výkonu.
V porovnaní s rokom 2012 sa počet žiakov
v rizikovej skupine štatisticky významne nezmenil. Kým v roku 2003, keď bola matematika tiež hlavnou sledovanou oblasťou, sa v rizikovej skupine nachádzalo približne 20 % žiakov, v roku 2015 sa v tejto skupine nachádza už viac ako štvrtina žiakov
(27,7 %) porovnateľne s rokom 2012 (27,5 %). Počet slovenských žiakov v rizikovej skupine je o 4,3 % vyšší ako v priemere krajín OECD (23,4 %). K miernemu nárastu rizikovej skupiny došlo v poslednom cykle najmä
na stredných odborných školách.
Významný je však pokles zastúpenia žiakov v najvyššej
tzv. top vedomostnej úrovni oproti cyklu 2012 najmä
na 4-ročných gymnáziách. Kým v predchádzajúcich cykloch dominovali žiaci 8-ročných gymnázií v podiele žiakov na najvyšších úrovniach, v cykle 2015 je už tento rozdiel medzi 8-ročnými a 4-ročnými gymnáziami zanedbateľný. Dokonca sa na oboch typoch gymnázií vyskytuje riziková skupina žiakov, ktorú predstavujú približne 3 % žiakov týchto gymnázií.
Výsledky v čitateľskej gramotnostiSlovenská republika dosiahla v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni
453 bodov, priemer krajín OECD bol 493 bodov.
Výkon porovnateľný s výkonom Slovenska majú krajiny Čile a Malta. Z krajín OECD dosiahli významne nižšie výsledky v porovnaní so SR iba Turecko a Mexiko.
Tak ako vo všetkých predchádzajúcich cykloch, aj v PISA 2015 sa výkony
slovenských žiakov v čitateľskej gramotnosti nachádzajú
pod priemerom zúčastnených krajín OECD.
Oproti roku 2012 sa priemerný výkon našich žiakov
znížil o 10 bodov, čo nepredstavuje významnú zmenu.
V rizikovej skupine sa v PISA 2015 nachádza
porovnateľné množstvo našich žiakov (32,1 %) ako v cykle v roku 2012 (28,2 %). Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktoré sú tak potrebné pre ďalšie vzdelávanie.
Najviac žiakov v rizikovej skupine sa nachádza
na stredných odborných školách v nematuritných aj maturitných odboroch a
na základných školách. V
4-ročných gymnáziách sa dokonca podiel žiakov v rizikovej skupine štatisticky významne zvýšil oproti obom predchádzajúcim cyklom (2012 aj 2009).
Viac informácií, podrobnejších analýz, porovnaní trendov a ukážky úloh PISA 2015 nájdete na špeciálnej stránke
www.nucem.sk.