Vytlačiť túto stránku
štvrtok, 28 jún 2012 15:22

Učitelia by nemali žiakov žiadať, aby sa hlásili

Napísal(a) prerodicov

Britské ministerstvo školstva vydalo nedávno zaujímavé metodické usmernenie: podľa neho by učitelia nemali vyzývať žiakov, aby sa hlásili, keď chcú odpovedať na položenú otázku. Deti s nízkym sebavedomím a plaché deti totiž na seba nerady pútajú pozornosť, a takýto postup im môže spôsobiť citovú ujmu.

Plaché deti totiž radšej sedia ticho v laviciach a snažia sa robiť všetko pre to, aby nemuseli odpovedať pred očami celej triedy. Určite teda nezdvihnú ruku a neprihlásia sa povedať správnu odpoveď, aj keď ju možno vedia. Učiteľ Marián Czére s Waldorfskej školy má s plachými žiakmi skúsenosti. „Sedia ticho v triede a snažia sa nepútať na seba pozornosť. Napríklad Lucka. Je veľmi plachá, bojazlivá. Keď sme raz pri počtoch skákali na švihadle, nikdy nechcela skákať pred všetkými, lebo si nebola istá, či by sa nepotkla. Tak som ju nevyvolával. Nenápadne sa to cez prestávky učila a jedného dňa sa sama prihlásila, že chce skákať na švihadle. Zatlieskali sme jej za to, že nabrala odvahu.“

Plaché a hanblivé deti nedoporučuje vyvolávať a najmä nie kritizovať za zlú odpoveď pred všetkými žiakmi, lepšie je prísť k ich lavici a opýtať sa, ako sa im s učivom darí, či všetko chápu. Niektoré deti zase radšej napíšu odpoveď na papierik a odovzdajú ju učiteľov, aby nemuseli odpovedať ústne. Aj tak sa to dá riešiť.

Učitelia by nemali vyzývať žiakov, aby sa počas vyučovania hlásili, keď chcú odpovedať na položenú otázku, keďže takýto postup môže spôsobiť ujmu plachým deťom,“ doporučuje Britské ministerstvo školstva. Túto smernicu vypracovalo na základe výskumu, ktorý zistil, že niektoré deti vo veku sedem až 11 rokov majú problémy vyrovnať sa spolužiakom napriek tomu, že predtým sa im darilo dobre. Predpokladá sa, že tiché deti, ktoré zaostávajú, chcú zostať nepovšimnuté, radšej sú "neviditeľné" a počas vyučovania na seba nechcú pútať pozornosť.

Neprekáža im, ak im nie je venovaná bezprostredná pozornosť, tvrdia vedci. Žiaci v tzv. "zóne pohodlia" potrebujú iný prístup, aby urobili pokroky. Učitelia im napríklad môžu dať pri odpovedi 30 sekúnd "čas na rozmyslenie" než, začnú odpovedať. Namiesto toho, aby žiakov vyzývali, nech sa hlásia, je niekedy lepšie, ak ich radšej rovno vyvolajú. Učitelia by tiež mali žiakov povzbudzovať k tomu, aby o položených otázkach diskutovali vo dvojiciach, alebo môžu vytvoriť malé skupiny žiakov, čím deti môžu rozvinúť svoju asertívnosť.

Naposledy zmenené streda, 14 marec 2018 12:26


Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.