Plánujete otehotnieť? Nezabudnite na kyselinu listovú!

Rozhodli ste sa s partnerom, že nadišiel ten správny čas na bábätko? Alebo to nechávate na náhodu? Prípadne už tehotná ste? Tak či tak, nezabudnite na dostatočný príjem kyseliny listovej, je mimoriadne potrebná pri vývoji embrya a plodu.

Kyselina listová je vitamín skupiny B rozpustný vo vode, niekedy tiež označovaný ako folacín, folát alebo vitamín B9. Kyselina listová sa uplatňuje hlavne pri tých procesoch, pre ktorých fungovanie je nevyhnutné delenie buniek (napr. krvotvorba, hojenie rán), ale taktiež pre vývoj embrya a plodu. U ľudí sa kyselina listová ukladá najmä v červených krvinkách, v pečeni a obličkách.

Prečo je kyselina listová taká dôležitá?
Dostatočným prísunom kyseliny listovej sa významne znižuje riziko vzniku vrodených porúch – predovšetkým rázštep pery a chrbtice. „Tento významný vitamín skupiny B podporuje delenie buniek, napomáha správnemu vývoju a rastu plodu,“ uvádza overené pozitíva kyseliny listovej MUDr. Igor Karen. „Dôležité je začať používať potraviny alebo doplnky obsahujúce kyselinu listovú aspoň niekoľko mesiacov pred plánovaním tehotenstva. Aj keď neviete, kedy sa vám podarí otehotnieť, rozhodne neskazíte nič užívaním tohto vitamínu. Ani pri vysokom príjme nie je totiž toxický a nadbytočné množstvo sa ľahko vylučuje močom,“ dodáva MUDr. Karen.  Kyselina listová sa tiež zúčastňuje prenosu nukleových kyselín, čiže genetických informácií.

Ako sa prejavuje nedostatok vitamínu?
Prijímanie stravy chudobnej na kyselinu listovú vedie ku zvýšenej únave a strate energie. U tehotných žien je tento nedostatok mimoriadne nebezpečný. „Nedostatok môže spôsobiť určitú formu anémie, dochádza k zväčšeniu a deformácii červených krviniek, ktoré navyše majú obmedzenú schopnosť prenášať kyslík,“ vysvetľuje MUDr. Karen. „Môžu sa tiež vyskytnúť poruchy rastu a predčasné narodenie dieťaťa,“ upozorňuje praktický lekár.

Kde sa kyselina listová vyskytuje?
Ľudský organizmus si bohužiaľ nezvláda ukladať kyselinu listovú na dlhší čas, preto ju musí stále čerpať napríklad z niektorých potravín. Rovnako môžu pomôcť aj potravinové doplnky, napr. Acidofolan – obsahuje nielen kyselinu listovú, ale aj vitamín B12 a železo.
Medzi potraviny bohaté na kyselinu listovú patrí predovšetkým zelenina – brokolica, špenát, hrach, špargľa, ružičkový kel, fazuľa, karfiol a pod. Ale pozor, najlepšie je konzumovať surovú zeleninu, pretože varením sa znehodnotí 95 % vitamínu. Dalo by sa povedať, že je preto ideálna vegetariánska diéta. Ale to nie je úplne presné. Vysoké dávky kyseliny listovej totiž môžu zakrývať prípadný nedostatok vitamínu B12, ktorý je dôležitý okrem iného aj pre správnu krvotvorbu. Jeho najväčším zdrojom sú živočíšne produkty, akými sú vajcia, mliečne výrobky, mäso a vnútornosti. Čiže nie strava, ktorej práve vegáni a vegetariáni holdujú.

Strava vegánov a vegetariánov je síce často bohatá na kyselinu listovú, ale chudobná na vitamín B12,“ súhlasí MUDr. Karen. „Preto sa pri vysokom prijímaní kyseliny listovej odporúča súčasne doplňovať aj vitamín B12,“ upresňuje praktický lekár.
Ďalšími zdrojmi kyseliny listovej sú vlašské orechy, hrozno, sója, kvasnice, pečienka a vajcia. Odporúčaná denná dávka kyseliny listovej je 200 μg pre dospelých, ale tehotným ženám alebo tým, ktoré chcú otehotnieť, sa odporúča denná dávka aspoň 400 µg. 

Naposledy zmenené nedeľa, 27 júl 2014 22:49

Zdieľajte článok




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: 

 

 

Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.