nedeľa, 01 august 2010 22:44

Sedem najčastejších chýb pri chudnutí

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Chudnutie je niekedy normálna veda: mnoho žien si napríklad myslí, že čím menej jedia, tým viac schudnú - omyl. Niektoré sú zase presvedčené, že keď jedia len light a dia výrobky, schudnú tiež. Aj to je omyl.

Aké chyby najčastejšie robíme pri snahe schudnúť?

Držíme sa predpísaného jedálneho lístka
Striktné dodržiavanie predpísaného jedálneho lístka bez pochopenia princípov zdravého stravovania nevedie k požadovanému cieľu – schudnutiu. (Kalorická hodnota šišky a hrsti orieškov je  približne rovnaká,  napriek tomu sú oriešky zdravšie, na rozdiel od šišiek obsahujú vitamíny C a E.)

Jem výrobky light a dia
Diavýrobky sú určené pre diabetikov a nie pre redukčnú diétu. Keďže sú určené pre diabetickú diétu, dajú sa označiť ako diétne výrobky, ale nie redukujúce hmotnosť. Je potrebné prečítať si energetický obsah výrobku a porovnať ho s energetickou tabuľkou.

Keď nebudem piť, schudnem
Toto tvrdenie neplatí, obmedzením prísunu tekutín telo odvodníte a môže dôjsť ku kolapsu.  Denne má človek vypiť minimálne dva litre tekutín a pri diéte to platí dvojnásobne. Pite hlavne čistú vodu bez bubliniek, ovocné či bylinkové čaje, riedené šťavy,  tabu sú všetky sladené a alkoholické nápoje.

Čím menej budem jesť, tým viac schudnem
Obmedzením prísunu potravy dosiahnete, že organizmus, ktorý  nedostane svoju pravidelnú dávku živín, si začne z každého jedla ukladať zásoby tukov na „horšie časy“. Preto počas dňa nevynechávajte žiadne jedlo, naopak snažte sa stravovať päťkrát denne - a zvýšte mierne obsah bielkovín, znížte množstvo tuku a pridajte kvantum zeleniny a začnete chudnúť napriek tomu, že ste zjedli väčší objem stravy.

Pri diéte je skvelé piť 100%-né šťavy
Stopercentné šťavy sú zdravé, plné vitamínov, ale tiež obsahujú veľké množstvo cukru.Nie je preto vhodné piť ich pri diéte vo veľkom množstve a v neriedenom stave. Rovnaké kalorické nebezpečie je aj u sušeného ovocia, pretože sušením sa z neho iba stráca voda, sacharidy v ovocí zostávajú.

Pri chudnutí nesmiem piť kávu
Káva má pri chudnutí pozitívny účinok. Obsahuje mnoho antioxidantov, ktoré pomáhajú pri likvidácii voľných radikálov v organizme. Kofeín stimuluje – síce málo, ale predsa - výdaj energie formou tepla, mierne tak zvýši energetický obrat. Káva má tiež odvodňujúci efekt, a preto k nej vždy patrí veľký pohár vody.

Čokoláda, ktorá obsahuje pohár mlieka, je zdravá
Kvalita čokolády sa určuje podľa podielu kakaa. Čokoláda má obsahovať 25 % kakaa. Čokoláda, ktorá údajne obsahuje pohár mlieka, má len pätnásť percent kakaa, takže to je iba pochutina s kakaom. Vápnik je do nej dodávaný umelo a sladkosť obsahuje veľké množstvo tuku. Ak máte chuť na čokoládu, vyberte si z tých, ktoré obsahujú 70 a viac percent kakaa. Môžete vyskúšať rôzne príchute, napríklad s mätou alebo s čili papričkami. Malý štvorček kvalitnej čokolády, ktorý sa pomaly rozplynie na jazyku uspokojí chuťové bunky a „pohladí“ dušičku. Mlieko je lepšie konzumovať v zakysaných mliečnych výrobkoch.

Výpočet BMI
Na stanovenie stupňa nadváhy či obezity sa používa najčastejšie tzv. index telesnej hmotnosti a obvod pásu – BMI (Body Mass Index).  Index telesnej hmotnosti vypočíta delením hmotnosti v kilogramoch druhou mocninou výšky postavy v metroch.Nadváha a obezita sa klasifikuje podľa hodnoty BMI. So stúpajúcou hodnotou BMI stúpa i zdravotné riziko.

BMI = váha v kg / (výška v m)2

Napríklad osoba vážiaca 100 kg a vysoká 1,71m  má  BMI = 100kg / (1,71m)2 = 34

Hodnota BMI hmotnosť      Zdravotné riziko
 nižšia ako 18,5  nedostatočná  podvýživa
 18,5 - 25  normálna  minimálne
 25-30  nadváha  nízke až ľahko zvýšené
30 - 40 obezita vysoké
väčší ako 40

ťažká obezita

veľmi vysoké

Rozloženie telesného tuku
Z hľadiska zdravotného rizika je dôležité nielen množstvo, ale predovšetkým i rozloženie tuku v tele.  Jednoduchým ukazovateľom rozloženia telesného tuku je obvod pásu. Nasledujúca tabuľka uvádza hodnoty obvodu pásu, ktoré predstavujú zvýšené alebo vysoké zdravotné riziko.
 

Obvod pásu: zvýšené riziko vysoké riziko
 ženy väčší ako 80 cm väčší ako 88 cm
muži väčší ako 94 cm väčší ako 102 cm

 
Ženy majú často tuk nahromadený na stehnách a bokoch a tvar ich tela pripomína hrušku. Preto sa tento typ obezity nazýva typ hruška (gynoidný). U obéznych mužov býva tuk nahromadený najmä v oblasti hrudníka a brucha. Tvar tela pripomína jablko, a preto hovoríme o obezite typu jablka (androidný). Tvar jablka signalizuje vyššie riziko chorôb srdca, vysokého krvného tlaku, cukrovky a mozgových príhod.
Pri sledovaní vašich úspechov pri chudnutí berte do úvahy nielen absolútny hmotnostný úbytok, ale predovšetkým úbytok tuku. Preto je dôležité porovnávať v priebehu redukčného programu nielen úbytok na váhe, ale aj svoje miery, napr. obvod pása.

Naposledy zmenené streda, 15 február 2017 17:45


Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.