sobota, 01 august 2009 22:21

Nechcete zostarnúť? Trénujte si mozog

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Každý deň musí náš mozog riešiť množstvo nečakaných situácií v práci (prečo tú správu nemáte dnes ešte napísanú?), doma (drahý, nemôžeš ísť pre deti ty?), ale aj cestou domov (mala som prednosť ja alebo to auto sprava?).

Okolité prostredie na nás vytvára tlaky a má určité nároky, ak sa im nedokážeme prispôsobiť, môže dôjsť k narušeniu psychického zdravia. Náš mozog je orgán, ktorý rozhodujúcim spôsobom určuje, ako prežívame jednotlivé životné situácie a ako na ne reagujeme. Schopnosť prispôsobiť sa síce do určitej miery ovplyvňuje okolité prostredie, avšak každý z nás má geneticky dané hranice adaptability svojej psychiky.

Psychiater Doc. MUDr. Ľubomír Vražda, CSc tvrdí, že „schopnosti prispôsobiť sa môžeme udržovať, zlepšovať či posilňovať - aktivitou, učením, výchovou. Najmä však súborom aktivít - zdravým životným štýlom. Ten tvorí podstatu všeobecnej prevencie chorôb.“ Ak  dôjde k organickému poškodeniu mozgu, nastupuje liečba, ak je možná. „Aj psychické poruchy sú upraviteľné liečbou. Vždy však platí, že najlepšia liečba je prevencia,“ uzatvára Doc. MUDr. Ľubomír Vražda.

Namáhajte si mozog, budete múdrejší
Celková životná pohoda je závislá od fyzickej a psychickej stimulácie. Dobrá telesná kondícia pozitívne ovplyvňuje telesné zdravie, človek menej podlieha únave. Udržiavanie psychickej kondície  ovplyvňuje schopnosť sústredenia a dobrú funkciu pamäti.

Bunky našich svalov a nervové bunky sa správajú rovnako, potrebujú byť v činnosti, inak stratia svoju výkonnosť. Ak sa z nejakého dôvodu istý čas menej pohybujeme, potrebujeme čas na rehabilitáciu. Primeraná mentálna námaha spôsobí, že mozgové bunky doslova „rozkvitnú“, pretože každá aktivita podnecuje tvorbu nových výbežkov a spojení medzi bunkami. Ak sa jej budeme vyhýbať a len pasívne prežívať každodenný život, bunky slabnú a nakoniec zahynú.

Trénujte si mozog
Dnes vieme, že pravdepodobne jediným súčasným účinným preventívnym prostriedkom proti predčasnému starnutiu mozgu je pamäťový tréning. On totiž buduje „duševnú rezervu“.  Tréning pamäti má dôležitý význam preto, že udržiava mozog aktívny a zdravý. Okrem dobrej pamäti pomáha uvoľňovať určité chemické látky, ktoré sú dôležité pri fungovaní imunitného systému, čím sa chráni mozog pred ochorením a poškodením. „Precvičovanie mozgu je potrebné robiť v každej životnej etape, no najmä vtedy, keď začne človek starnúť. Každý deň si nájdime čas na aktivity, ktoré udržiavajú náš mozog v pohotovosti. Môže to byť lúštenie krížoviek alebo sudoku, vzdelávanie sa v problematike, ktorá nás zaujíma, navštevovanie Univerzity tretieho veku alebo spoločenského podujatia, kde sa dozvieme novinky a stretneme zaujímavých ľudí,“ radí odborná riaditeľka Centra Memory Paedr. Mária Čunderlíková, ktorá v bratislavskom centre vedie tréningy pamäti.

Súvisiace položky (podľa značky)



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom

Ako správne kojiť

Ako správne kojiť

Tá najcennejšia chvíľa v živote každej ženy sa pomaličky blíži a v rodine pribudne deväť mesiacov očakávaný drobunký...

Prev Next