Opuchy nôh v lete, pocit ťažkých nôh

Trpíte pocitom napätia v nohách, opúchaním nôh - najmä v lete, a máte pocit, že vaše nohy vážia takmer tonu? Pocity ťažkých nôh, napätia a bolesti v nohách môže spôsobovať chronické venózne ochorenie. K zhoršeniu dochádza nielen vplyvom vyššej teploty, ale aj v dôsledku cestovania.

 

Najviac môžete pociťovať príznaky v lete, keď sa v horúčavách pri dlhých cestách dopravnými prostriedkami alebo pri dlhom státí pred rôznymi pamätihodnosťami naše nohy postupne oťažejú a státie sa stáva namáhavejším. Nepríjemné pocity môžu prerásť do skutočnej bolesti, ktorá nás potom obmedzuje v našich aktivitách. Liečba predpísaná vašim lekárom (napríklad vhodné venofarmakum) a dodržiavanie určitých jednoduchých pravidiel vám pomôžu oslabiť tieto nepríjemné pocity a vyvarovať sa okolností, ktoré stav žíl ešte zhoršia.

1. Cestovanie dopravnými prostriedkami
Pri dlhých cestách autom zastavte pravidelne po 2 hodinách jazdy a uvoľnite si nohy krátkou prechádzkou. Ak cestujete autobusom, lietadlom alebo vlakom, prejdite sa podľa možností aspoň občas uličkou a každú pol hodinu si zacvičte jednoduché cviky (krúženie v členku, hýbanie prstami, napínanie lýtkového svalu, zmena polohy v sede).

2. Cestovanie lietadlom
Nedostatok pohybu, stále rovnaká poloha so spustenými dolnými končatinami a sedenie v tzv. bezpečnostnej polohe, zvýšená konzumácia alkoholu či kávy, znížený príjem tekutín, nízka vlhkosť a nižší tlak vzduchu v kabíne lietadla sú príčinou tzv. cestovnej trombózy (economy class syndrome), ktorá sa najčastejšie vyskytuje práve pri dlhých cestách lietadlom. Tieto faktory vedú k hromadeniu krvi v žilách dolných končatín a následnej tvorbe drobných menších krvných zrazenín - trombov. Po zmene polohy môže dôjsť k uvoľneniu trombu, ktorý sa potom pohybuje žilovým systémom človeka.

Jednoznačnou prevenciou cestovných trombóz je opakovaný krátky pohyb počas cesty, obmedzenie liekov typu hypnotík a sedatív (t.j. liekov na spanie), dostatočný príjem tekutín (nie však alkoholu a kávy). Osobám s rizikom vzniku kŕčových žíl, s opakovanými zápalmi žíl alebo s častým opuchom nôh nad 40 rokov sa odporúča nosiť kompresívne pančuchy a preventívne užívať venofarmaká, a to minimálne 2 týždne pred odletom.

3. Oblečenie
Na cestu si vezmite voľnejšiu obuv, predídete tak pocitu malej topánky. Dávajte prednosť nižším podpätkom s výškou 3-4 cm pred vyššími, ktoré znižujú oporu chodidla. Aj odev by mal byť na dlhých cestách pohodlný. Vyhýbajte sa najmä príliš tesným nohaviciam, ktoré stláčajú žily a obmedzujú tak krvný obeh, dávajte prednosť pružnejším letným materiálom.
 
4. Strava a pitný režim
Počas ciest sa snažte predísť zápche, ktorú často spôsobuje zmena prostredia, časový posun alebo odlišná strava. Zaraďte do svojho jedálnička najmä dostatok vlákniny, obilných výrobkov, celozrnného pečiva, ovocia a zeleniny. Pite veľké množstvo tekutín, aspoň 1,2 až 2 litre denne, najmä pri pobyte v horských klimatických podmienkach. Dbajte o svoju líniu, nadváha zhoršuje žilové problémy.

5. Slnenie
Pri opaľovaní buďte opatrná a vyhnite sa pobytu na slnku počas najteplejšej časti dňa, t.j. od 11. hod do 16.-tej hodiny. Ak je to možné, znížte účinok tepla na rozšírenie žíl dolných končatín, napríklad priložením vlhkého uteráka na nohy. Je nevyhnutné chrániť si pokožku dolných končatín opaľovacím prípravkom s vysokým ochranným faktorom.

6. Ochladzovanie dolných končatín
Počas vysokých horúčav sa odporúča ochladzovať nohy studenou vodou (napríklad sprchou) a súčasne ich masírovať smerom od chodidla hore. Studená voda zabraňuje rozširovaniu povrchových žíl a vracia stene ciev potrebné napätie.

7. Chôdza
Chôdza je mimoriadne vhodná pre aktivizáciu žilového pletiva uloženého v chodidlách. Pri dlhom státí, napríklad pri prehliadke kultúrnych pamiatok, sú väčšinou jednostranne zaťažované kĺby, preto je vhodné striedať čas bez pohybu s aktívnou chôdzou. Ak trávite dovolenku pri mori, prechádzajte sa vo vode. Morské pobrežie poskytuje pre chôdzu mäkký podklad a voda nohám príjemnú relaxáciu.

8. Šport
Počas prázdnin a dovolenky pravidelne cvičte. Dávajte prednosť športom, pri ktorých sa neskáče a nerobia sa prudké výpady, spôsobujúce nadmerné zaťaženie končatín alebo tlak na chodidlo. Najvhodnejším športom pre ľudí so žilovým ochorením je cyklistika, plávanie a turistika. Naopak, neodporúča sa napríklad tenis, squash, ping pong alebo basketbal, ktoré sprevádza dupot a prudké nárazy o podlahu.
 
9. Odpočinok
Počas dovolenky si doprajte odpočinok aj v priebehu dňa. Ľahnite si na chrbát a podporite si nohy podložkou tak, aby boli vo zvýšenej polohe. Takto môžete stimulovať svoj žilový obeh aj počas nočného spánku, vložte napríklad pod nohy postele malé podložky.

10. Uštipnutie hmyzom
Chráňte sa pred poštípaním hmyzom (pavúkmi, komármi, včelami, osami, muškami) použitím vhodného repelentu. Bodnutie môže spôsobiť kožné zmeny, ktoré sa u pacientov s chronickou žilovou nedostatočnosťou vyskytujú často.

11. Venofarmaká
Venofarmaká sú lieky na liečbu žilového ochorenia. Ich používanie znižuje napätie a ťarchu v nohách, redukuje opuchy a výrazne zmenšuje bolesť dolných končatín. Zlepšujú tak kvalitu života pacientov so žilovým ochorením. O vhodnom venofarmaku sa poraďte s lekárom.

 

Naposledy zmenené nedeľa, 27 júl 2014 22:16

Zdieľajte článok

Označené v

Autor

Adam



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: 

 

 

Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.