Ako prestať fajčiť, ako sa odučiť od cigariet

Fakt, že fajčenie škodí zdraviu je nevyvrátiteľný. Spôsobuje rakovinu pľúc, chronickú obštrukčnú chorobu, rakovinu mechúra, ústnej dutiny, hrtana a mnohých ďalších. Mnohí fajčiari by aj chceli prestať, ale nevedia si svoj život bez tejto drogy predstaviť. A kým niekto povie - jednoducho som jedného dňa prestal a už si nezapálil -, väčšina ľudí s týmto zlozvykom nevie prestať. 

Niet sa čo čudovať, pretože nikotín je silná návyková látka a u človeka už krátko po zapálení vyvolá pocit relaxácie a stimulácie. V mozgu sa už o niekoľko sekúnd po prvom vdýchnutí aktivuje vylučovanie látky zvanej dopamín, ktorá spôsobuje príjemné pocity. V mozgu postupne dochádza k chemickým a štrukturálnym zmenám a ku vzniku závislosti. Túžba po droge je silnejšia ako akékoľvek odstrašujúce varovania, ktoré predajcovia tlačia na škatuľky cigariet. Nepomôžu varovné nápisy, ani hrôzostrašné obrázky. Tuhí fajčiari si ich jednoducho nevšímajú. Uvedomte si, že bude ťažké prestať fajčiť.  Len približne 6 percent fajčiarov si vie povedať: dnes prestanem fajčiť, a aj to dodržať. Ale vy možno budete patriť k tým úspešným.

Čo teda robiť, ak ste sa rozhodli prestať s fajčením? V prvom rade musíte mať motiváciu, silnú vôľu a chuť prestať. Dôležitým krokom k zbaveniu závislosti od fajčenia je poznať svojho nepriateľa. Keď viete, proti čomu bojujete, je oveľa ľahšie uspieť. Preto si prečítajte všetko, čo by ste mali vedieť o závislosti od cigariet a od nikotínu.

Určite si deň, kedy s fajčením definitívne prestanete. Vo chvíli, ako dofajčíte poslednú cigaretu, vyhoďte všetky ostatné, nenechávajte si doma ani jednu škatuľku, a ani jedinú cigaretu „pre prípad núdze“. Naplánujte si na tento deň program, aby ste zamestnali hlavu inými myšlienkami. Pite viac vody, vyhnite sa alkoholu a fajčiarom. Pokúste sa v ten deň, lepšie aj v prvý týždeň až dva, vyhnúť aj stresujúcim situáciám. Abstinenčné príznaky sú najsilnejšie prvé tri dni. Nutkanie dať si cigaretu však trvá len pár minút, treba sa vydržať, zamestnať niečím iným, aby ste po cigarete nesiahli.

Je viacero možností, ako prestať fajčiť. 

1. Prestaňte len tak: Pripravujte sa na deň D, kedy prestanete. Určite si dátum a snažte sa k nemu pomaly znižovať dávky cigariet. V deň D si zapáľte poslednú cigaretu a uvedomte si, ako vám škodí. Zahoďte ju a povedzte si, že odteraz budete zdravší, silnejší a po cigarete už nesiahnete. Motivácia je veľmi dôležitá! Táto cesta je pomerne ťažká, keďže ešte niekoľko dní aj týždňov po dofajčení poslednej cigarety budete mať strašnú chuť si zapáliť. Je potrebné "len" vydržať. Prestavujte si, ako sa vám čistia pľúca, ako sa vám ľahšie dýcha. Vypočítajte si, koľko mesačne ušetríte, keď si nebudete kupovať cigarety. Pripravte si niečo, po čom siahnete, ak budete mať chuť na cigaretu: cukrík, žuvačku, žuvacie bonbóny.. hocičo, čo vás zamestná, kým vás chuť na cigaretu neprejde. Táto cesta je ťažká, ale dá sa zvládnuť.

2. Kúpte si nikotínové náplaste, žuvačky alebo cukríky: Nikotínové náplaste či cukríky vám pomôžu v tom, že vám v krvi udržia určitú hladinu nikotínu a malo by sa vám ľahšie prestať fajčiť.  Podľa toho, či chcete prestať okamžite alebo postupne zvážte výber vhodného produktu. Ani náplaste však nie sú zárukou, že sa fajčením prestanete: niektorí fajčiari sa k svojej závislosti aj tak vrátili, hoci žuli cukríky, aj tak začali fajčiť. Zvyk jednu si zapáliť je totiž veľmi silný. Nikotínové náplasti a doplnky stravy, sú podľa niektorí fajčiarov pomerne drahé - výsledná suma však rozhodne neprevýši vaše výdavky na predražené cigarety.

3. Dohodnite sa s kamarátom, kamoškou, príbuzným, že prestanete fajčiť spolu. Podporujte sa, volajte si, informujte sa o vašich pocitoch navzájom. Volajte si v ťažkých chvíľach.

4. Pridajte sa na sociálnych sieťach do skupín, ktoré združujú ľudí, čo chcú prestať fajčiť. Zoznámite sa s tým, ktorým sa už podarilo prestať aj s tými, ktorí so závislosťou bojujú rovnako ako vy. Možno vám takáto podpora pomôže. 

Zbaviť sa závislosti je veľmi ťažké. Abstinenčné príznaky na seba nedajú dlho čakať: budete mať silné nutkanie fajčiť, zlú náladu až depresiu, zápchu, úzkosť, pocity napätia, podráždenosť, zlosť, nespokojnosť. Možno sa vám nebude dať odpočívať, budete nesústredení, môžete mať poruchy spánku, a aj zvýšenú chuť do jedla a  môžete začať aj priberať, keďže cigarety môžete nahradzovať jedlom.

Aká silná je vaša závislosť od fajčenia? Budte to mať ľahké alebo budete mať s vylúčením cigariet väčšiu námahu? Urobte si Fagerströmov test nikotínovej závislosti a zistite, ako ste na tom

Náš tip: Na Slovensku funguje tretí rok, od mája 2016, Linka pomoci na odvykanie od fajčenia - 0908 222 722. Odborní pracovníci vám bezplatne poskytnú rady a pomoc, ako si odvyknúť od cigariet. Prevádzku zabezpečujú štandardne v dvojtýždenných intervaloch podľa vopred naplánovaného harmonogramu, pričom prevádzka telefonickej linky je v pracovných dňoch v čase od 8.00 hod. do 15.00 hod

Naposledy zmenené streda, 29 máj 2019 16:29

Zdieľajte článok

Autor

rodicom



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: 

 

 

Na zlepšenie našich služieb používame súbory cookies. Prehliadaním web stránok súhlasíte s ich využitím. Používanie môžete odmietnuť nastavením Vášho prehliadača.