Neznámy vitamín K2, ktorý by ste mali bližšie spoznať

Tak ako sa kedysi hovorilo o vitamíne D3  ako o zázračnom slnečnom vitamíne, ktorý má na ľudské telo naozaj výnimočné účinky, s rovnakým nadšením sa v odborných kruhoch hovorí aj o vitamíne K2. Podľa najnovších výskumov vitamín K2 pôsobí preventívne pri kardiovaskulárnych ochoreniach, a zároveň pomáha účinnejšie bojovať s osteoporózou. 

Chcete mať pružné a zdravé cievy? Už vieme, ako na to!

Vitamín K2 pôsobí v našom tele ako taký policajt regulovčík, ktorý nasmeruje vápnik priamo do kostí a zubov a zabraňuje jeho ukladaniu v cievach. „Vitamín K2 je rozpustný v tukoch a najnovšie výskumy ukazujú, že dokáže primäť bielkoviny, aby sa usporiadali tak, že dokážu na seba naviazať vápnik. Je to veľmi dôležité zistenie, pretože to znamená, že okrem vitamínu D3 hrá zásadnú úlohu v metabolizme vápnika práve vitamín K2, ktorý sme doteraz v liečbe takmer nepoznali a nevyužívali,“ informuje  docent Ing. Pavel Blažíček, PhD., nestor slovenskej klinickej biochémie.

Už sa nemusíme báť upchatých ciev?

Podľa informácií docenta Blažíčka, lekári na Slovensku už majú veľmi dobré skúsenosti s podávaním kombinácie prírodného vápnika a vitamínov K2 a D3 u pacientov po zlomeninách kvôli dokázanému účinku rýchlejšieho hojenia kostí.

Nedostatok vitamínu K2 zodpovedá za:

  1. Zvýšené riziko zlomenín a osteoporózy
  2. Zvýšené riziko kardiovaskulárnych chorôb a úmrtí
  3. Vitamín K2 môže pôsobiť preventívne pri niektorých druhoch onkologických ochorení

Čo by sme mali vedieť o vitamíne K2?

Vitamín K má 3 formy. Vitamín K1 fylochinón, ktorý ovplyvňuje zrážanie krvi, vitamín K - MK-7 menachinón, ktorý má priamy vplyv na metabolizmus vápnika a vitamín K3 menadión, ktorý je syntetický a pre človeka toxický. Vitamín K2 si v malom množstve dokážeme vytvoriť sami vďaka našim črevným baktériám a čiastočne získať vhodnou stravou, ako je napríklad bryndza a kyslá kapusta. Nachádza sa aj v potravinách živočíšneho pôvodu - v mäse a v hovädzej pečeni od voľne sa pasúceho dobytka, vaječných žĺtkoch a aj vo fermentovaných potravinách. Z rastlinných zdrojov je najbohatšia na vitamín K2 v našich končinách takmer neznáma potravina s názvom natto, čo je fermentovaná sója. Aj keby sme jedli potraviny bohaté na vitamín K2, napriek tomu ho stále nebudeme mať dostatok. Z prijatého množstva sme schopní vstrebať len 10 %. Je dokázané, že po užívaní antibiotík už baktérie v našich črevách nie sú schopné akýkoľvek vitamín K2 vytvoriť, a preto je potrebné, aby sme si ho dopĺňali pomocou výživových doplnkov. Najvhodnejší je pre človeka vitamín K2 vo forme MK - 7  menachinón.

Zdieľajte článok

Autor

rodicom



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: