streda, 06 január 2016 14:53

Pevné zdravie bez liekov? Otužujte!

Napísal(a)
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Pevné zdravie bez liekov? Otužujte! foto: freeimages.com

Nie je to žiadny výmysel. Pevné zdravie bez chémie a zbytočných práškov zaručí, okrem podedeného tuhého koreňa, dobre pestovaná imunita. Tú si najlepšie získate pravidelným a správnym otužovaním. Odmenou za jeho praktizovanie bude nie len dobrá kondícia, ale i dlhý život a krása! 

 

Za slabú imunitu môže životný štýl

Najlepšou prevenciou pred prechladnutím a chorobami je pravidelné a správne otužovanie – prekrikujú sa odborníci z celého sveta. To čo nám však oni iba pripomínajú, vedeli a na vlastnej koži zistili už mnohé generácie pred nami. Moderným životným štýlom sme sa tejto prirodzenej schopnosti odolávať bežným chorobám vzdali. Zvykli sme si na komfort v horúcich sprchách a pohodlie prekúrených obydlí. Aj malé trate radšej precestujeme ako by sme ich mali prejsť za pár minút pešo.

Za zimnou dovolenkou utekáme do tropického pásma a kupujeme autá s nadštandardným vyhrievaním. Preferujeme sedavé zamestnania na štýl preplneného open space. Priestory prehrievame už nie len radiátormi, ale i množstvom výhrevných telies ako sú moderná elektronika či svietidlá. O tom, že sme schopní vymeniť desiatky hodín strávených na čerstvom vzduchu za prechádzky v nákupných centrách, kde je vzduch taktiež neprimerane horúci a suchý, ani nehovoriac. Ignorovať modernú dobu nemá zmysel. Ale myslieť pri tom všetkom na zdravie seba a svojej rodiny, to veru má. Ak vám aj otužovanie nezaručí stopercentnú imúnnosť voči neustále sa vyvíjajúcim a mutujúcim vírusom, zaručene sa postará o ich ľahší priebeh a rýchlejšiu rekonvalescenciu. A ako hovoria ľadové medvede - naučí vás tiež sebadisciplíne a privedie k väčšej psychickej pohode.

Začať treba pred zimou

Ľudské telo funguje so stálou telesnou teplotou. Chlad naň pôsobí ako stresový faktor, narúša jeho tepelnú rovnováhu a preto sa môžu pri otužovaní objavovať spočiatku drobné prechladnutia. Počas teplejších dní nie sme vystavovaní sústavnému chladu, preto budete začiatky tejto kúry znášať oveľa ľahšie. Pre domáce otužovanie postačí, ak si po tradičnom kúpeli alebo sprche zmeníte teplotu vody na znesiteľné minimum.

Chladnou vodou sa osviežujte po dobu 1 až 3 minút. Slabá triaška v podobe pár sekundového drgotania zubov nie je dôvodom na prerušenie očisty. Ide o čisto prirodzený jav a netreba ho ani potláčať. Chvením si telo vyvoláva pohyb svalstva a rýchlejší návrat svojej telesnej teploty. Po krátkom osviežení sa zakaždým osušte suchým uterákom a jeho trením telo príjemne prekrvte. Oblečenie zbytočne nevrstvite. Pokiaľ pocítite mierny chlad, zahrejte sa krátkou chôdzou alebo iným jednoduchým pohybom. Pokiaľ ste náchylní na bolesti hrdla, ani počas sychravých dní nos a ústa neprekrývajte.

Baktérie sa zvyknú na šáloch uchytiť a z tohto ľahko dostupného miesta znova útočiť. Počas pobytu na čerstvom vzduchu rozprávajte najmä za sychravého a veterného počasia minimálne. Dýchajte nosom, vydychujte ústami a prechádzky postupne predlžujte. Do neskorých jesenných dní spite pri pootvorenom okne. V spálni ani počas zimných dní neprekurujte na vyššiu teplotu ako 18 stupňov a počas celého roka používajte ľahkú a vzdušnú prikrývku. Nezabúdajte, na svojho najväčšieho nepriateľa – vašu vôľu. Otužovaním budete musieť premôcť svoj zaužívaný komfort. Neprestávajte myslieť na to, že keď toto málo vydržíte, neskôr budete znášať aj nižšie teploty v úplnom pohodlí.

Bez pohybu to nejde

Studená sprcha je veľmi dobrý začiatok. No na dosiahnutie komplexného zdravotného účinku by ste k nej mali podľa odborníkov pripojiť aj pohybovú aktivitu. Pravda, pod sprchou toho veľa nenachodíme ani sa nenahýbeme, najlepšie je preto začať s plávaním v prírodných jazerách. A to pokiaľ možno až do neskorej jesenne. Volíme krátke trate, najlepšie vo dvojici, nie sám. Ak vám plávanie nejde, pokračujte v osviežujúcich sprchách a pohyb si zabezpečte častejšou chôdzou alebo rekreačnou cyklistikou. Trate postupne predlžujte alebo zvyšujte nasadené tempo. O pobyt na čerstvom vzduchu sa nepripravte ani za menej priaznivého počasia. Ak začnete podobné výlety podnikať s celou rodinou, utužíte okrem zdravia aj vzťahy. O nezabudnuteľné zážitky určite nebude núdza.

Otužovanie a deti

Povinná základná výbava skrinky škôlkara – uteráčik, papuče, pršiplášť a gumáky. Pamätáte sa? Na otužovanie nikdy nie je neskoro, no ideálne je s ním s začať už od mala. Najlepšie od dvoch - troch rokov. Primerané izbové teploty, pravidelné vetranie a prechádzky za každého počasia sú jednou z najlepších metód otužovania najmenších. Žiaľ posledné prieskumy ukazujú, že v súčasnej dobe sa častokrát stretávame s tým, že aj slabý vietor, slabé mrholenie alebo tichý dážď bývajú prekážkou krátkeho pobytu na čerstvom vzduchu. Čas s rodinou si vypĺňame v nákupných centrách a detských kútikoch. Je to v tomto smere veľká chyba, ktorá opäť poukazuje na zlyhanie vôle a potrebu prekonania pohodlia samotného vychovávajúceho a rodiča.

Zlákalo vás pevnejšie zdravie? Zapamätajte si:

  • sprchu začíname teplou (nie horúcou) vodou, ktorá lepšie zmýva pot a nečistoty, až potom zmeníme vodu na znesiteľné minimum.
  • otužovanie nie je limitované vekom, s otužovaním môže začať každý. Jedinou podmienkou je dobrý zdravotný stav, ktorý v neskoršom veku musí potvrdiť lekár.
  • otužovanie má vplyv na metabolizmus, preto by ste sa po ňom a ani pred ním nemali prejedať. V čase ochladzovania sa spomaľuje aj funkcia metabolizmu. Telo má po jeho opätovnom naštartovaní väčšiu tendenciu prebytočné tuky ukladať.
  • cieľom otužovania je dosahovanie pevného zdravia, výbornej kondície a upevňovanie vôle, preto je prirodzené, že drvivá väčšina otužilcov sa stáva nefajčiarmi a vynechávajú tiež pitie alkoholu.
  • komplexných zdravotných výsledkov sa pri pravidelnom otužovaní dočkáte približne po dvoch rokoch. Mnohí otužilci uvádzajú, že po tejto dobe už viac nemuseli čeliť prechladnutiam a rôznym vírusovým ochoreniam.

 Za otužovanie sa v žiadnom prípade nepokladá:

  • nosenie nevhodného oblečenia, napríklad letného alebo príliš ľahkého oblečenia počas mrazov, nosenie krátkeho odevu, ktorý najmä v chladnejších dňoch neprekrýva oblasť drieku a krížov. Takéto obliekanie je dokonca i v spolku ľadových medveďov považované za extrém a nerozumný exhibicionizmus.
  • odmietanie nosenia pokryvu hlavy, pretože práve táto časť ľudského tela stráca telesné teplo najrýchlejšie. Okrem toho, v záhlaví sa nachádza takzvané termoregulačné centrum organizmu, ktoré je potrebné si najmä pri otužovaní v zimnom období chrániť.
  • sedavé kúpele v studených vodách, ktoré spôsobuje pravý opak a zapríčiňuje nemalé zdravotné problémy.
  • otužovanie len určitých častí tela, napríklad ochladzovanie rúk alebo nôh. Takéto ochladzovanie častí tela nemá veľmi z tohto hľadiska význam. 

 



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom