nedeľa, 14 december 2014 22:09

Ako si ochrániť zdravie v zime

Napísal(a) seesame
Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)
Ako si ochrániť zdravie v zime foto: pexel.com

Zimné obdobie dáva obvykle nášmu telu zabrať. Nedostatok svetla a slnka, sychravé počasie v kombinácii s hektickým pracovným tempom často spôsobujú, že naša imunita býva prevalcovaná rôznymi virózami. Ďalším strašiakom je sneh a ľad: poľadovica dokáže výrazne zvýšiť štatistiky úrazov.

Nehovoriac o zimných športoch, ktoré každoročne zásobujú nemocnice čerstvými zlomeninami, pomliaždeninami a otrasmi mozgu. Dá sa vôbec zima prežiť v zdraví?

Spánok a čerstvý vzduch

Základom zachovania zdravia je dobrá životospráva. Dôležité je nielen jedlo, ale aj pohyb na čerstvom vzduchu.  V zime často podceňujeme spánok a pitný režim. „V zime necítime smäd tak ako v lete, takže  môžeme pitný režim ľahko zanedbať. Dostatok tekutín pritom môže výrazne pomôcť telu pri boji s chorobami,“ konštatuje MUDr. Zuzana Košťálová. „Ak sa cítite byť v zime stále unavení, nesnažte sa to riešiť zvýšením počtu káv. Počúvnite svoj organizmus a doprajte mu dostatok spánku,“ dodáva.

Na snehu opatrne a „s ochranou“

Okrem chorôb na nás  počas chladných mesiacov číha vo väčšej miere aj riziko úrazov, takže opatrnosť je naozaj namieste. Kartičku o zdravotnom poistení nosíme so sebou automaticky. V prípade ošetrovania úrazu v nemocnici si však mnohí z nás nespomenú, že majú uzatvorené aj životné či úrazové poistenie, ktoré nám môže výrazne pomôcť pri preklenutí výpadku príjmu počas doby liečenia. „Riziko predstavujú zimné športy, najmä preto, že sa im väčšina ľudí venuje len rekreačne. To znamená, že si lyže alebo snowboard pripnú raz, maximálne dvakrát do roka,“ konštatuje doktorka Koštáľová. „Ide pritom o namáhanie špecifických svalov v špecifických situáciách, takže opatrnosť je naozaj na mieste,“ dodáva. Ak pravidelne nešportujete, daršej si pred prvou jazdou overte, ako je na tom vaša kondička. Spustite sa pomalšie alebo si lyže odskúšajte na „somárskej lúke“.

Zranenia na snehu sú častejšie ako v minulosti. Dôvody: tvrdší umelý sneh (obsahuje viac vody, je preto tuhší), viac mechanizmov na svahu (ratraky, skútre), ale aj rýchlejšie lyže. Z všetkých úrazov je na Slovensku najviac zranení nôh (zlomeniny, natiahnutie väzov...) – cca 50% a potom zranení hlavy cca 30% (vo vekovej kategórii do 19 rokov je zranených hláv viac, asi 40 %, čo ukazuje na riskantnejšie jazdenie). Pomôcť môže ochrana – prilba, prípadne chrániče na kolená, resp. spevnenie kolenného kĺbu manžetou. V Rakúsku, kde je prilba na svahu povinná pre všetkých, tvoria zranenia hlavy len cca 19% všetkých zranení.

Proti všetkému sa chrániť nedá, napríklad nezodpovedný lyžiar do vás vrazí a spôsobí vám zranenie. Väčšinou si vyžaduje liečenie doma (zlomenina, natiahnuté väzy...). Samozrejme, môžete si od neho vymáhať bolestné, ale ľahšia cesta je poistiť sa. Odporúča sa kombinácia úrazového poistenia s pripoistením denných dávok počas liečenia úrazu. To vám nahradí menej peňazí počas nemocenskej.

Do Nového roka vstúpte radšej triezvo

Špeciálnou kapitolou je Silvester. Oslavy Nového roka dokážu byť poriadne rizikové, v prípade úrazu pod vplyvom alkoholu vám však úrazové poistenie bude nanič, resp. dostanete preplatenú iba časť škody. Takzvaná poistná výluka sa vzťahuje nielen na rizikové situácie (adrenalínové športy, automobilové preteky), ale aj na alkohol a drogy. Toto obmedzenie nie je výmyslom poisťovní, ale vychádza z  Občianskeho zákonníka, ktorý je všeobecným poistným podmienkam nadradený.

Dokonca aj zdravotná poisťovňa môže od vás vymáhať späť náklady na vaše liečenie, ak zistí, že ste úraz utrpeli pod vplyvom alkoholu. Ak sa teda chystáte príchod Nového roka uprostred zamrznutého mesta osláviť poriadne, myslite na to, že v prípade komplikovanej zlomeniny môžete dostať nepríjemný novoročný „darček“: mesiac neplateného voľna.

5 krokov, ako prežiť zimu v zdraví

  1.        Posilňujte imunitu spánkom, dostatkom tekutín a pohybom na čerstvom vzduchu
  2.        Nezanedbávajte svoju fyzickú kondíciu
  3.        Pri zimných športoch buďte nadmieru opatrní
  4.        Zabezpečte si úrazové poistenie
  5.        Vyhýbajte sa nadmernej konzumácii alkoholu počas sviatočných dní
Naposledy zmenené piatok, 30 december 2016 15:07


Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

Pošlite nám článok

Máte zaujímavé informácie

 

Chcete sa podeliť s informáciami z oblasti rodiny, tehotenstva, výchovy, školstva, bývania, krásy či zdravia?

Prihláste / registrujte sa a pridajte článok na web. Je to pre Vás zložité? Pošlite nám článok mailom na redakcia@rodicom.sk

Ste prihlásený? Pošlite článok.

Rastieme s Hipom

Krásna pokožka aj v tehotenstve

Krásna pokožka aj v tehotens…

Tehotenstvo pristane každej žene. Tá vnútorná radosť z očakávaného prírastku priam vyžaruje z jej tváre. Avšak starostlivosť...

Prev Next