Do aktovky zošit, či počítač?

Pokrok v technologickom svete je evidentný nielen v spoločnosti ako takej, ale aj v školách. Na západe má 90 percent učiteľov počítač v triede. Prečo by to tak nemohlo byť aj na Slovensku?

Počítače, tablety či projektory môžu žiakom pomôcť k zaujímavejšiemu získavaniu informácií. Mnohí učitelia vedia, že novinky zo sveta computerov môžu spestriť aj neveľmi obľúbenú hodinu. Ako vraví prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR a riaditeľ Gymnázia Ladislava Sáru v Bratislave RNDr. Pavel Sadloň: „Technika síce nikdy nenahradí človeka, no ovládanie moderných technológií je dnes jednou zo základných výbav každého učiteľa. Mojim heslom je – a myslím, že je veľmi výstižné na dnešnú dobu – rozumný človek techniku ovláda, nerozumného človeka ovláda technika. Ak máme šikovného žiaka, bude vďaka IT napredovať čoraz rýchlejším tempom. Sú však žiaci pripravení na používanie výdobytkov nových technológií? A tu zohrávajú dôležitú úlohu práve pedagógovia, ktorí učia žiakov triediť informácie. Žiaci totiž nemajú problém informácie vyhľadávať a spracovávať, ťažšie však vyhodnocujú zo svojich prác najdôležitejší odkaz pre spolužiakov.“

Istým riešením je neupustiť úplne od klasického čítania z kníh, či písania do pracovných zošitov, ale spestriť niekedy aj nudnú vyučovaciu hodinu novinkami zo sveta computerov. Treba sa však pozrieť aj na to, čo dokáže žiak vyprodukovať vlastnou fantáziou. IT pomôcky by mali pomáhať lepšie prezentovať veci v daných problematikách, nie robiť za žiaka takmer všetky úkony. Každý žiak by si mal uvedomiť, že s príliš veľkou dávkou technológií sa vytráca to reálne čo je v ňom samom. Menej inteligentným deťom používanie IT pomôcok prospieva najmä vizuálne pre lepšie pochopenie danej problematiky. U tých šikovnejších sa však robí, dalo by sa aj tak povedať, že krok späť. 

Systém napríklad v Spojených štátoch amerických, kde je úzka špecializácia už v skorom veku, presne podporuje nevedomosť o základných – všeobecne platných - veciach v ľudskej spoločnosti. Tým je človek odkázaný už aj pri najzákladnejších potrebách na pomoc iných. U nás je to opačne. Sme naučení vedieť z každého predmetu čo najviac sa dá. Tento fakt je dôsledkom toho, mnohí učitelia si myslia, že práve ten ich predmet je ten najdôležitejší na svete. Celé to spadá aj do výučby žiakov za pomoci nových technológií.
Zošit, pero, kniha, ceruzka a papier by sa nemali zo školskej aktovky vytratiť! Notebooky, tablety, smartphony, počítače, projektory a.i. veci zo sveta technológií 21. storočia sú pomoc, ktorá je v školách potrebná, ale iba do určitej miery.

Asi každý rodič dnes potvrdí, že deti ovládajú výdobytky modernej techniky často lepšie ako ich rodičia. Skúseností s tým má aj známa moderátorka Petra Bernasovská, ktorá má dve dcérky – 11 ročnú a 3 ročnú: „Tá staršia sa už od počítača a tabletu ani neodtrhne, ak ich nemá po ruke, je nosom zaborená v telefóne, kde využíva rôzne hry. Ale samozrejme, že sa staráme, aby mala aj iné záľuby a dosť pohybu, takže zatiaľ je to v norme. Myslím si, že ak by dnešné dieťa nemalo prístup k novým technológiám, asi by ich kolektív považoval za menejcenných a v neskoršom veku by aj zaostávali za inými. Je to nevyhnutnosť. Naša mladšia trojročná dcérka už tiež bez problémov pracuje s dotykovým telefónom, alebo tabletom, ako keby sa s tým narodila. Malilinkým prštekom posúva obrazovku a hrá sa rôzne hry.“

Dobrý učiteľ však vie všetko skĺbiť a uvedomuje si, že pre správny vývoj dieťaťa je dôležité podporovať ho aj v rozvíjaní fantázie. IT pomôcky by mali pomáhať lepšie prezentovať veci v daných problematikách, nie robiť za žiaka takmer všetky úkony. Mozog detí je jedinečná vec a prezentácia toho, čo si naozaj myslia konkrétne napísané perom, alebo ceruzkou na papier, je najzákladnejším prejavom. „Deti používaním moderných technológií strácajú spontánne učenie sa prostredníctvom hry,“ hovorí detská psychologička Mgr. Maderová, no dodáva: „Dokážu však nadchnúť žiaka aj pre predmety, ktoré by ho inak nezaujali. Rodičia by mali rešpektovať a dôverovať názorom pedagógov pri používaní IT technológií, dieťa sa totiž učí v škole komunikovať, dodržiavať pravidlá a interaktívne zapájať do vyučovacieho procesu“.

Pri výbere notebookov, počítačov, či tabletov by mali rodičia brať do úvahy viacero vecí, ak nechcú svojim deťom viac ublížiť ako pomôcť. Ako dodáva IT odborník a riaditeľ spoločnosti AGEM Computers Ferdinand Rezník: „Je jasné, že pre deti, ktoré dokážu všetko veľmi rýchlo pokaziť, radšej nakupujeme lacnejšie verzie, ale nezabúdajme, že lacné je aj menej kvalitné. Napríklad ak vaše dieťa denne pozerá do notebooku a nechcete, aby o pár rokov nosilo okuliare, radšej zainvestujte.“

Zošit, pero, kniha, ceruzka a papier by sa teda nemali zo školskej aktovky vytratiť. Dnes však treba rátať s tým, že v nich nájdete aj notebooky, tablety, smartphony, počítače, projektory a ďalšie veci zo sveta technológií 21. storočia. Sú to potrebné pomôcky, no aj tu platí – všetko s mierou.

Zdieľajte článok




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: