Ako sa dobre naučiť cudzí jazyk

Učíte sa ako vládzete, ale stále vám alebo vašim deťom nelezie cudzí jazyk do hlavy? Nech už študujeme akoukoľvek metódou, môžete svoje výsledky významne zlepšiť, ak si osvojíte niektoré z nižšie opísaných postupov.

Polygloti, ľudia, ktorí ovládajú množstvo jazykov, považujú používanie týchto postupov za úplnú samozrejmosť.

Prvotný nápor
Pokiaľ by sme štúdium jazyka chceli prirovnať k ukladaniu peňazí v banke, rýchlo by sme si všimli dve zvláštne veci. Jednak by sa nám z odložených peňazí oplatilo začať vyberať až vtedy, keď by sme mali našetrenú určitú základnú sumu. Inými slovami - kupujeme tovar na splátky, ale dovezú nám ho až po pár mesiacoch platenia. Na druhej strane, keď náš vklad prekročí určitú kritickú hranicu a môžeme začať vyberať, každú vloženú mincu si môžeme vybrať toľkokrát, koľkokrát sa nám zažiada!
Ak plánujeme v nasledujúcich rokoch venovať jazyku šesť hodín do týždňa, prvé týždne by bolo vynikajúce tento počet strojnásobiť. Je dôležité dostať sa počas tohto prvotného náporu do štádia, keď sme schopní realizovať nejaký dôležitý jazykový podcieľ, zrealizovať "základný vklad".

Napríklad:
- Sme schopní plynule a s porozumením prečítať texty prvých desiatich lekcií. Pravidelne si ich počas ďalšieho štúdia opakujeme.
- Sme odteraz až do konca života schopní povedať tie štyri krátke anglické vtipy, ktoré sme sa naučili naspamäť. Navyše ovládame päťdesiat najpraktickejších konverzačných fráz, ktoré máme na lístkoch. Raz mesačne si ich opakujeme.
- Prečítali sme si Ionescovu divadelnú hru "Nosorožec" a aj jej originálnu verziu "Rhinocéros". Raz za pol roka, počas zimnej a letnej dovolenky, si knižky prečítame znovu.
   
Obľúbiť si študovaný jazyk
Niet škaredých, nepríťažlivých jazykov. Existujú len študulúci bez fantázie. Preštudujme si zaujímavé fakty a údaje o národoch, ktoré daným jazykom hovoria. Chystáme sa študovať francúzštinu? Ak nás zaujíma hudba, prečítajme si životopis Mauricea Ravela, alebo knižku o francúzskych šansónoch a šansoniéroch. Ak máme radi prírodu, zožeňme si pohľadnice a videokazety so scenériou franúzskych a švajčiarskych Álp, bretónskych pláží, quebeckých lesov. Ak študujeme históriu, možno nás zaujmú pamäti generála de Gaulla.

Nájdime medzi našimi známymi, priateľmi, osobnosťami, ktoré obdivujeme tých, ktorí daný jazyk študovali. Nájdime si konkrétne a príťažlivé dôvody, prečo budeme mať študovaný jazyk radi. Zapíšme si čo najviac takýchto dôvodov do denníka, do slovníčka, na nástenku.
   
Byť v kontakte so živým jazykom
Pre mnohých študujúcich slovo "angličtina" evokuje školské lavice, učiteľa, biflenie sa slovíčok. Nepadnime do tejto pasce. Ozajstný jazyk sa používa za múrmi učebne, v reálnom svete. Hovoria ním živí ľudia z mäsa a kostí. Týchto ľudí môžeme každý deň vidieť, ak si pred sledovaním slovenskej televízie na minútu zapneme anglický kanál BBC, poprípade nemecké ORF či francúzske TV5.

Ak sme usilovnejší, pri televízore môže ležať zošitok, do ktorého si budeme zapisovať slová, ktoré sme v cudzojazyčnom vysielaní počuli a porozumeli sme im. Prvých desať, päťdesiat, sto porozumených slov patrične oslávime! Na rádio v kuchyni si môžeme nalepiť tenký prúžok papiera, ktorý nám prezradí, kde si môžeme naladiť nejakú anglickú alebo nemeckú stanicu. Do kina začneme chodiť prednostne na americké filmy so slovenskými titulkami. Na našom browseri si môžeme nastaviť úvodnú stránku v študovanom jazyku. Môžeme si založiť zbierku cudzojazyčných citácií, vtipov, textov piesní, zbierku známok, výstrižkov, pohľadníc, mapiek.

Majstrovsky zvládnuť základy.
Keď si napíšeme na lístky dvadsať fráz a naučíme sa ich tak, že sme prvý raz prešli všetky lístky bez chyby, mal by to byť len začiatok učenia sa. Čo spraví hudobná skupina, ktorá po prvý raz zahrala bez chýb nacvičovanú pesničku? Skôr, než vystúpi pred publikom, bude pieseň nacvičovať znovu a znovu, až kým si jej prednes úplne nezautomatizuje.

Pri štúdiu jazykov väčšina z nás túto zásadu nedodržiava. O tých, ktorí študujú týmto spôsobom, zvykneme hovoriť, že "majú talent na jazyky" a tým si vysvetľujeme, prečo pri rozprávaní nehabkajú. Poľský samouk a polyglot Zygmunt Broniarek vec opísal takto: Nikdy sa neuspokojujem s tým, že cvičenie "ovládam". Opakujem ho až dovtedy, kým mi úplne nevojde do krvi. Kým odpoveď neviem vystreliť automaticky a bez rozmýšľania.

Takže: Skôr, ako začneme preberať novú látku, zopakujme si to, čo sme sa naučili minule. Každé nové cvičenie si prejdime minimálne dvakrát za sebou. To, čo nám šlo najslabšie si poznačme a precvičujme dané časti látky zvlášť. Nalepme si najneposlušnejšie slovko mesiaca priesvitnou lepiacou páskou na myš a čítajme si ho nasledujúceho pol roka. Existuje veľmi jednoduchý test, ktorý nám prezradí, či sme si vety daného jazyka "odhovorili" dostatočný počet krát. Objavia sa v našich snoch. Heinrichovi Schliemannovi, objaviteľovi Tróje sa niekedy počas jednej noci snívalo až v desiatich jazykoch.

Ivan Kupka, autor knihy Ako úspešne študovať cudzie jazyky
http://i.kupka.tripod.com/j5.html

 

Naposledy zmenené štvrtok, 28 jún 2012 14:41

Zdieľajte článok




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: