Ako správne robiť s deťmi domáce úlohy

S prácou na domácich úlohách sme mali doma večne problémy. Moja 8-ročná dcéra Evka si po príchode zo školy rozloží zošity na kuchynskej linke a hojdá sa na stoličke. Potom vyhlási, že si nemôže robiť úlohy, lebo "umiera hladom".

Neskôr síce začne, ale už o chvíľu si chce urobiť prestávku v čítaní. Dohadujeme sa takto aj 45 minút a za ten čas napíš len pár slov do zošita. Keby na domácej úlohe pracovala, už dávno by ju bola mala hotovú...Takto sa len dohadujeme, ja sa hnevám a večer sa najčastejšie končí slzami - mojimi aj jej.

Snažila som sa ju viac do úloh zapájať a menej sa na nich podieľať. Nefungovalo to. Skúsila som zhovievavý prístup - nič. Nevedela som prísť na nič, čo by jej pomohlo robiť prácu na domácich úlohách efektívne. Nakoniec som všetko konzultovala s psychológom, ktorý sa stretol s Evkou a potom so mnou a manželom, a nakoniec sme sa stretli u neho všetci traja, aby sme si "natrénovali" sedenie nad domácimi úlohami. Tu sú stratégie, ktoré som sa od neho naučili a ktoré spolu s tipmi od iných odborníkov spôsobili zlepšenie v domácej situácii - a frustrácie - na úrovni Evka a ja.

Majte racionálne očakávania
"Cieľom úloh v tomto veku je pomôcť deťom rozvíjať dobré študijné návyky a cítiť sa úspešný," hovorí Harris Cooper, Ph.D., profesor psychológie na Duke University v Durhame v Severnej Karolíne, ktorý nedávno dokončil domáce štúdie zahŕňajúce 700 detí, rodičov a učiteľov. Nepredpokladajte, že Vaše dieťa bude vždy všetkému rozumieť, a bez problémov získa do pár minút správne odpovede.

Väčšina pedagógov súhlasí s tým, že deti v prvej až tretej triede by si mali robiť domáce úlohy 10 až 30 minút denne. Samozrejme, uistite sa, že viete, čo učitelia očakávajú - či by už malo vaše dieťa pracovať na úlohách samostatne, alebo mu ešte treba pomôcť so samostatným čítaním a podobne...

Určite si miesto na domáce úlohy
Vytvoriť dieťaťu na domáce úlohy priestor, ktorý je pohodlný, ale prispieva k chuti pracovať na úlohách. Mal by byť dostatočne osvetlený, ale zároveň by výhľad nemal rozptylovať dieťa od práce. Bolo pre mňa významné si uvedomiť, že moja neposedná dcéra nepotrebuje nevyhnutne sedieť nad domácimi úlohami sama v detskej izbe. Proste chcela byť pri nás a tak som jej vytvorila v obývačke pracovný kútik. Je ideálne, ak vás dieťa nemá od seba ďaleko, aspoň ak ešte chodí len na I. stupeň.

V pravý čas
Existujú tri primerané časové obdobia, počas ktorých si deti môžu robiť svoje domáce úlohy: hneď po škole, pred večerou alebo po večeri. "Nechajte svoje dieťa, aby si samé vybralo čas, ktorý mu najviac vyhovuje," radí doktor Cooper. "Niektoré deti naozaj potrebujú, aby sa odreagovali, keď príd domov zo školy, zatiaľ čo iné sú príliš unavené na to, aby hneď  zasadli k úlohám. Vyberte čas, ktorý vyhovuje vašim deťom a rodine, ale potom sa ho snažte dodržať." (Samozrejme, ak sa vaše dieťa dostane v určitý deň domov neskôr , pretože ste mali neodkladnú činnosť, môže byť pre ten deň čas zmenený.)

Čas pred spaním je jediný prípad, kedy Dr. Cooper neodporúča robiť domáce úlohy, pretože deti sa môžu prebrať, alebo im úloha bude veľmi dlho trvať, a pôjdu spať neskôr, ako by mali.

Nedajte sa rozptýliť
Deti si nájdu najrôznejšie dôvody, aby nemuseli robiť svoju prácu, takže to musíte predvídať. "Väčšina 6 - až 8-ročných detí vyžaduje na začiatku pri úlohách pomoc rodičia alebo opatrovateľky, najmä ak sa pri úlohách "krútia" na stoličkách a hľadajú si výhovorky, ako ich nerobiť," vysvetľuje Rita Emmett, psychologička. Ak chcete hrať na správnu nôtu, dalo by sa povedať: "Akonáhle dieťa začne robiť domáce úlohy, nebudú žiadne prestávky v práci, tak ak si hladný, choď do kuchyne a najedz sa teraz." Netelefonujte a nesledujte televíziu, zatiaľ čo sa vaše dieťa snaží pracovať.

Nerobte za neho všetko.
Vaše dieťa by si malo robiť svoju domácu úlohu väčšinou bez vašej pomoci. Odborníci sa zhodujú, že byť v blízkosti je skvelé, ale robiť všetko za neho sa neoplatí.  "Ak dieťa robí jeho matematické úlohy, seďte s ním a plaťte nejaké účty," radí Dr. Cooper. "Ak si číta, čítajte si potichu aj vy." Takto dávate svojmu dieťaťu vedieť, že úlohy, na ktorých pracuje, aj bude v skutočnom živote potrebovať. Je však zrejmé, že čím je dieťa mladšie, tým viac bude potrebovať vašu pomoc pri rozkúskovaní úlohy do zvládnuteľných krokov, alebo pohybujúc sa od jednej témy k druhej. Keď potrebujete komunikovať so svojím dieťaťom, voľte jednoduché komentáre, aby ste ho nerozptyľovali:  "Správne", "dobre", "ideme,"

Nedávajte dieťaťu odpovede - pýtajte sa
Samozrejme, aj učitelia by mali odhadnúť, koľko sa deti na hodine skutočne naučili a podľa toho im dávať domáce úlohy. Ak polovica triedy nechápe, o čom je reč, zrejme nebude správne ich zasypať domácimi úlohami, keďže téme ešte nerozumejú. Keď chcete vaše dieťa "postrčiť" k tomu, aby nad úlohami premýšľalo, neraďte mu, ale sa ho pýtajte, napríklad: "Ako sa ten príbeh ďalej vyvíjal?" "Ó, to je zaujímavé. Môžeš mi k tomu povedať viac?" "Akú stratégiu ste použili, keď ste riešili posledný matematický problém? Nemohol by si to použiť aj na tento príklad?" Môžete tiež požiadať učiteľa, aké otázky dáva on žiakom, aby deti nútil k uvažovaniu.

 

Naposledy zmenené streda, 16 január 2013 10:17

Zdieľajte článok




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: