Päť rád, ako mať doma zdravého školáka

Škola je už v plnom prúde a školáci čelia rôznym novým okolnostiam. Ak máte doma svojho prvého prváčika, určite máte sem tam strach – veď stále ešte nie je v úplne osvojenom prostredí medzi novými spolužiakmi. K radosti z prvých písmen a číslic sa však postupne pridávajú aj komplikácie v podobe častých ochorení, ktoré skúšajú nielen žiakov, ale často aj celú rodinu.

Prinášame zopár užitočných rád, ako malého školáka ochrániť pred chorobami a ich následkami. Podľa prieskumu ochorie počas školského roka až 9 z 10 detí. „Nástup do kolektívu po prázdninách, zvýšená hladina stresu a premenlivé jesenné počasie. To všetko sú faktory, ktoré negatívne vplývajú na zdravie školákov počas školského roka,“ hovorí pediatrička Marta Špániková. Preto je podľa nej veľmi podstatné na jeseň celú rodinu zásobovať dostatočným množstvom vitamínov, dopriať si dostatok spánku a oddychu a najmä sa podľa možností vyhýbať stresu. Tu je niekoľko konkrétnych rád, ktoré pomôžu vášmu školákovi zostať zdravým: 

Po prázdninách oprášte hygienické návyky

Umývanie rúk by malo byť samozrejmosťou, no cez prázdniny sa na hygienu nedbá až tak striktne. S nástupom do školy však doma presaďte opäť tvrdý režim – ruky treba umyť po návrate z vonka, po toalete, pred jedlom a aj po tom, ako si dieťa vysmrká nos. „Dobré hygienické návyky dokážu odfiltrovať veľkú časť rizika nákazy. Čím viac detí si ich v kolektíve osvojí, tým sú účinnejšie,“ konštatuje doktorka Špániková. Do tejto kategórie patrí aj užitočný zvyk zakrývania úst a nosa pri kýchaní a kašľaní.  

Zvýšte príjem vitamínov pre celú rodinu

Ideálne prostredníctvom zdravej stravy. Do lekárne zájdite iba vtedy, ak na to máte naozaj vážny dôvod – väčšinu dôležitých vitamínov získate správnym výberom surovín. „Platia všeobecne známe zásady: treba jesť veľa zeleniny a ovocia a vyhýbať sa ťažkým jedlám, ktoré organizmus viac zaťažia,“ odporúča doktorka. Ideálnymi potravinami na posilnenie imunity sú napríklad cesnak, zelená paprika, zelený šalát a paradajky, ale aj červené ovocie, ryby a oriešky. Pokúste sa zdravú stravu lákavým spôsobom dostať aj do desiaty a olovrantu dieťaťa.

Zaveďte opäť pevný režim dňa

Občas to ide aj samo a deti do postele takpovediac „spadnú“. Ak však nie, treba ich prinútiť. Urobte rázny koniec ponocovaniu (aj svojmu) a aby ste sa ráno vyhli stresu, budík nastavujte v dostatočnom predstihu. „Spánok je pre každého človeka mimoriadne dôležitý, pre deti však ešte o čosi viac ako pre dospelých. Ak nemá telo dostatok spánku, nemá čas na regeneráciu, organizmus sa oslabí a predstavuje ľahkú korisť pre vírusy a baktérie,“ varuje Marta Špániková. Ak má dieťa problém so zaspávaním, pokúste sa mu vytvoriť rituál, ktorý by mu mohol pomôcť sa upokojiť a pripraviť telo na oddychový režim.

Vyhýbajte sa stresu. Ak to nejde, aspoň ho nenoste domov

Jeseň býva štandardne náročná aj pre nás, rodičov – po dvoch mesiacoch letného režimu sa všetci vrátia z dovoleniek a pracovné povinnosti sa niekedy rozbiehajú prirýchlo. Ak sa vám nedarí sa stresu vyhýbať, pokúste sa ho aspoň do veľkej miery zbaviť predtým, ako sa vrátite domov k rodine. „Dospelí majú za sebou dovolenku, no školáci dva mesiace ničnerobenia. Prechod na pevný režim im môže spôsobovať oveľa väčší stres ako nám, dospelým,“ konštatuje pediatrička. Domáce prostredie by pre deti malo byť oázou pokoja, kde sa môžu posťažovať a budú vypočuté. My dospelí by sme mali svoje emócie ideálne odfiltrovať a neprenášať ich do domáceho prostredia.

Aj keď spravíte všetko uvedené a ešte viac, nikto vám nezaručí, že vaše dieťa neochorie a napríklad neskončí v nemocnici. Podľa prieskumu bola aspoň raz v živote hospitalizovaná viac ako polovica detí (52 %), niektoré aj opakovane. Starostlivosť o dieťa znamená automaticky nižší príjem – pri mesačnej opatere hodnotila tento výpadok v prieskume až štvrtina rodičov ako výrazný. 

Zdroj: prieskum NN Životnej poisťovne

 

Naposledy zmenené nedeľa, 20 september 2015 16:05

Zdieľajte článok

Autor

rodicom



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: