Tipy odborníkov pre lepší spánok bábätiek

Každé dieťa má iný spánkový režim, preto nemôžeme hovoriť o jednom univerzálnom recepte na jeho pokojný spánok. Každá mamička si musí nájsť so svojou ratolesťou individuálny rituál, ktorý im dopomôže k bezproblémovému zaspatiu a celkovému kvalitnému spánku bez zbytočného prebúdzania sa.  Existuje mnoho odskúšaných tipov, ako zlepšiť bábätkám spánok, a rovnako tým aj dôležitý oddych pre mamičky. 

1. Dodržiavanie spánkového režimu
Každé dieťa má svoj spánkový režim, ktoré je dôležité rešpektovať. Je dobré, ak si počas dňa odsledujete, kedy je dieťatko zrelé na spánok. Trenie očiek, podráždenosť, pozeranie „do blba“, toto presne naznačuje, že je vhodné si trošku zdriemnuť a nabrať nové sily. Zvyčajne sa príznaky objavujú v rovnaký čas každý deň.
Počas prvých troch mesiacov si bábätko potrebuje pospať tak každú hodinku a pol od prebudenia a následne do toho pol roka veku asi každé tri hodiny.

2. Zaužívané rituály
Pred spaním je vhodné vytvoriť si pravidelné rituály. Základom môže byť kúpeľ, masáž a kŕmenie. Zaužívanými rituálmi sa dieťatko naučí, že nastal čas spánku. Doprajte bábätku upokojujúci kúpeľ, do ktorého môžete pridať napríklad Hipp kúpeľ na dobrú noc s výťažkom zo santalového dreva. Príjemná vôňa v kombinácii s upokojujúcim účinkom teplého kúpeľa podporí zaspávanie a ničím nerušený spánok.
Po príjemnom kúpeli môžete pokračovať jemnou masážou. Detičky plne vnímajú jemné dotyky a nehu, čo ich dokáže upokojiť. Použitím vhodného pleťového oleja zároveň prospieva pokožke a zanecháva ju vláčnu. Pri výbere toho správneho olejčeka dbajte hlavne na to, aby neobsahoval zbytočnú chémiu.
Súčasťou predspánkového rituálu môže byť aj kŕmenie. Aj vďaka spokojnému brušku sa zvyšujú šance na pokojný spánok dieťatka, ale aj mamičky. Od 5. mesiaca môžete zaradiť aj mliečne kaše HiPP na dobrú noc, ktoré výborne zasýtia.

3. Kŕmenie počas spánku
Aby ste pomohli bábätku k dlhšiemu spánku cez noc, vyskúšajte kŕmenie v spánku, keď si dieťatko ešte počas spania priložíte k prsníku. Je to najvhodnejšie aplikovať v čase od 23. hod – 7. hod ráno.

4. Spúšťač spánku
Spúšťač spánku môže byť naozaj vďačný pomocník. Môže ním byť nejaký zvuk, rozprávka, cumlíček, či uspávanka. Keď spánok dieťatka fixujete na zvuk, či vec, bude mu úplne jedno, kde sa práve nachádza. Určite to veľmi oceníte, keď s ním budete chcieť stráviť noc inde ako doma.

5. Niečo do ručičky
Antistresová loptička pre dospeláka, kúsok handričky pre bábätko. Detičky od takých 4 mesiacov rady niečo stískajú v ručičkách, upokojuje ich to. Úplne im stačí kúsok látky, kde v jej strede urobíte uzol pre väčšiu bezpečnosť a dieťatko si ho môže stískať pri pokojnom zaspávaní.

6. Pripravte izbu na spánok: Dieťatku sa bude lepšie spinkať, ak pred tým izbu poriadne vyvetráte. Ideálna teplota na spánok je medzi 18-20°C, dieťatku však nesmie byť chladno. Pri spánku cez deň je vhodné zastrieť okná v miestnosti, aby ste ho tak ochránili pred denným svetlo. Prítmie spánku iba prospeje.  

7. Spanie na chrbte
Najbezpečnejšia poloha pre spánok dieťaťa je na chrbte. Najviac minimalizuje SIDS – syndróm náhleho úmrtia dieťaťa. Okolo 4. mesiaca sa detičky už samé pretáčajú, takže túto polohu pre spánok nevynucujeme. Poloha na brušku odporúčaná nie je, skôr je možné využiť polohu na boku, ktorá je vhodná pre bábätká so silnejším refluxom. Využite špeciálny valček, o ktorý sa dieťa oprie a neprevalí sa tak na bruško.

8. Spací vak miesto prikrývky
Aby ste dieťatko maximálne uchránili aj počas spánku, miesto vankúšikov a prikrývok dajte do postieľky dojčenský spací vak, ktorý sa nedá odkopať či navliecť na hlavu. Je to nesmierne dôležité preto, aby si do nich bábätko nezaborilo hlávku, a to hlavne do jedného roku veku.

9. Spanie v spálni
Určite sa odporúča, aby počas 1. roka bábätko spalo spolu s rodičmi v spálni, ale vo svojej vlastnej postieľke. Na budovanie samostatnej detskej izbičky teda máte ešte chvíľku čas. Je však dobré, keď dieťatko naučíte zaspávať samé v postieľke a nie vo vašom náručí, aby nevznikla zbytočná závislosť, ktorá sa neskôr ťažšie odbúrava.
Dá sa to docieliť, keď na základe už odhalených príznakov ospalosti dieťa uložíte k spánku v pravú chvíľu. V prípade plačov ho hneď nezdvíhate na ruky, ale necháte ho chvíľku samé v postieľke, nakoľko po chvíľke nespokojnosti deti často zaspia.

10. Pokojná mamička
Dieťatko veľmi jasne vníma mamičkinu psychickú rozhádzanosť. Pokiaľ ste podráždená, nervózna, vnútorne nepokojná, či rozčúlená, dieťatko nezaspí, alebo veľmi ťažko. Preto je dobré pred tým, ako budete dieťatko uspávať, zbaviť sa negatívnych pocit, vybiť si zlosť a upokojiť sa. Uspávanie môžete rovnako zveriť aj partnerovi, ktorý naopak vyžaruje pokojom.
Každé dieťatko je však iné a platí na neho niečo iné. Niektoré bábätká si vyžadujú viac kontaktu, niektorým postačí vytvorený spúšťač. Nezostáva nám nič iné ako popriať pokojný a ničím nerušený spánok.


Zdroj: HiPP

Naposledy zmenené utorok, 06 marec 2018 13:23

Zdieľajte článok

Autor

rodicom



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: