Výživa mamičky počas dojčenia (kojenia)

Mamičky, stretli ste sa už so spojením, čo konzumuje dojčiaca žena, to vlastne papá aj jej dieťatko, ktoré dojčí? Kvalita a množstvo materskej stravy skutočne dokáže ovplyvniť zloženie materského mlieka. Výživa v období dojčenia musí pokryť nutričné potreby matky i dojčeného dieťatka. Dojčenie znamená pre ženu zvýšený výdaj energie, živín, vitamínov a minerálov.

Priemerný denný kalorický príjem matky by mal byť v období  dojčenia o 500 kcal vyšší v porovnaní s netehotnou ženou. V období dojčenia určite nie je vhodné držať prísne diéty. Optimálny hmotnostný úbytok po pôrode je takých 0,5 kg za týždeň. Je dôležité, aby jedálniček dojčiacej matky bol pestrý a vyvážený. Je dobré sa zamyslieť aj nad kvalitou surovín – kde a akým spôsobom bola potravina pestovaná. Ekologické poľnohospodárstvo sa zaväzuje k tomu, aby pri pestovaní neboli používané žiadne umelé hnojivá, postreky či karcinogénne pesticídy. Tieto  chemické látky ničia burinu aj škodcov a zvyšujú tak produktivitu poľnohospodárskych výnosov. Otázkou však zostáva, čo urobia tieto látky v živom organizme. Najviac rizikovou skupinou sú tehotné ženy, dojčiace a malé deti. Najčastejšími prejavmi týchto látok sú rôzne druhy alergií, kožných ťažkostí, znížená imunita, neurodegeneratívne ochorenie či zmeny v hormonálnej rovnováhe systému.

Zvýšte príjem bielkovín

Príjem bielkovín by sa mal v období dojčenia zvýšiť o 15 gramov denne. Tomuto množstvu zodpovedajú tri šálky nízkotučného mlieka denne. Vhodným zdrojom bielkovín sú kyslomliečne výrobky, chudé mäso, vajcia a strukoviny. V našich podmienkach väčšinou dojčiace ženy prijímajú bielkovín dostatok.

Tuky zdrojom energie

Tuky sú zdrojom energie a sú potrebné pre vstrebávanie vitamínov D, E, K, A. Dôležitý je hlavne príjem polynenasýtených mastných kyselín, ktoré sú obsiahnuté v rybom tuku a kvalitných rastlinných olejoch a výrobkoch z nich vyrobených. Dojčiacim ženám sa odporúča pridať do jedálnička asi dve polievkové lyžice rastlinného oleja napr. ako zálievku do šalátu a jesť ryby pravidelne 2-3 x za týždeň.

Pri dojčení je dôležitý dostatočný príjem vitamínov a minerálov, predovšetkým vápnika, horčíka, železa, jódu a vitamínu C.

Železo

Železo je potrebné pre tvorbu červených krviniek. Najvyššie vstrebateľné je železo obsiahnuté v červenom mäse. Dojčené dieťa má obvykle do šiestich mesiacov  zásoby železa dostatočné. Po šiestich mesiacoch sa dopĺňa z postupne zavádzaných príkrmov.

Jód

Jód je nevyhnutný pre správnu funkciu štítnej žľazy a jej prostredníctvom správny psychomotorický vývoj dieťaťa. Zdrojom jódu sú morské ryby a jódovaná soľ. Tehotné a dojčiace matky majú jódu skôr nedostatok. Jód je preto vhodný po porade s lekárom doplniť vo forme tabliet.

Vápnik

Mlieko a mliečne výrobky sú základným a dostatočným zdrojom vápnika. Jeho obsah v mlieku je na príjme z potravy nezávislý.

Vitamín C

Denná dávka vitamínu C, potrebného pre obranyschopnosť organizmu, je obsiahnutá v jednom pomaranči, grepe alebo paprike. Dostatok čerstvého ovocia a zeleniny je základom pestrého a vyváženého jedálnička. Niektoré druhy však môžu spôsobovať nadúvanie a tých by sa dojčiaca žena mala vyvarovať. Sama mamička čoskoro vypozoruje, po ktorom jedle sa bábätko necíti dobre.

Dostatok tekutín je dôležitý

Pitný režim neradno podceňovať. Neplatí však, že čím viac tekutiny žena vypije, tým viac sa jej bude tvoriť mliečko. Najlepšie je piť 10-15 minút pred dojčením. Dojčiaca žena by mala vypiť 2,5 litra tekutiny denne. Najvhodnejšia je kvalitná voda, neperlivá minerálna voda, riedené džúsy, ovocné čaje a vhodné bylinkové čaje. Bylinky ako aníz, fenikel a rasca podporujú tvorbu mlieka. Nevhodná je konzumácia vody z neovereného zdroja, toniku, alkoholu a nadpriemerný príjem kofeínu.

Pestrý jedálny lístok prináša nielen mamičke, ale aj dieťatku veľa pozitív. Podľa toho, čo jete, chutí vaše materské mlieko vždy trošku inak. Takto sa dojčené bábätko zoznámi so širokou paletou chutí, čo je ideálna príprava na následné obdobie prikrmovania.

Zdroj: HiPP

Zdieľajte článok

Autor

rodicom



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: