Začíname s príkrmami

S príkrmami sa doporučuje u dojčiat začať približne vo veku šiestich mesiacov. U detí, ktoré sú živené umelým mliekom, je možné začať aj o mesiac-dva skôr. Dá sa povedať, že keď sa u bábätka spomalí prípadne zastaví priberanie na hmotnosti, dovtedy inak pravidelné, dieťatko si pýta častejšie papať, zvyčajná dávka sa mu zdá málo, je čas na začanie s príkrmami.

S príkrmami sa doporučuje u dojčiat začať približne vo veku šiestich mesiacov. U detí, ktoré sú živené umelým mliekom, je možné začať aj o mesiac-dva skôr. Dá sa povedať, že keď sa u bábätka spomalí prípadne zastaví priberanie na hmotnosti, dovtedy inak pravidelné, dieťatko si pýta častejšie papať, zvyčajná dávka sa mu zdá málo, je čas na začanie s príkrmami.

Zvyčajne je to obdobie okolo ukončeného 6. mesiaca života u detí kojených a obdobie ukončeného 4. mesiaca u detí na umelom mliečku. Vtedy už väčšinou dosahujú deti hmotnosť 6 a viac kg, objavujú svet nielen z polohy na chrbátiku, energetický výdaj, a tým, samozrejme, aj potreba prijatej energie, podstatne stúpa.

Ako teda začať?
1. Prvé býva mrkvové pyré ako náhrada obedňajšej dávky mlieka. Do vody vhodnej pre dojčatá ( na trhu je množstvo kojeneckých stolových vôd, zvyčajne balených do fliaš s ružovou vinetou a ružovým vrchnáčikom – Lucka, Drobček... ) dáme variť očistenú mrkvu – stačí jedna väčšia alebo 2-3 malé, bez pridania soli či čohokoľvek iného.

Niektoré maminky preferujú varenie zeleniny na pare. Vtedy dáme do menšieho hrnca trochu vody ( asi 2 cm ), rozprestrieme parák (samozrejme ten istý ako na naparovanie knedlí alebo buchiet, prípadne je možné si kúpiť osobitne len na varenie pre bábätko kvalitný nerezový ) a poukladáme doň kúsky načistenej mrkvy. Prikryjeme a varíme domäkka. Po uvarení mrkvu prepasírujeme v hustom sitku – vidličkou alebo iným užitočným “pučidlom”. No a ostáva už len dúfať, že to drobcovi zachutí. Samozrejme, prvá ochutnávka neuspeje u žiadneho bábätka, ale skúšať to treba ďalej.

Za úspech sa považuje každá spapaná lyžička (zistíte to, keď sa dovtedy žlté “kako” zafarbí dočervena). Maminky, pozor, bábätko začne bez problémov papať z lyžičky väčšinou až po mesiaci a viac!

Kým dieťa nespapá obedňajší príkrm v takom množstve, že mu stačí ( 100 – 200g ), môžeme mu ešte po obede ponúknuť jeho mliečko, aby neostalo hladné. Každopádne nový druh zeleniny alebo neskôr aj ovocia skúšame ponúkať aspoň 3 dni, aby sme mohli spozorovať prípadnú precitlivenosť.

2. Ako druhé po mrkve skúšame príkrm so zemiakom. Postup je rovnaký, len v hrnci nebude osamotená mrkvička, ale už si tam budú bublať zeleninky dve. Aj so zemiakom to skúšame aspoň 3 dni. S touto zeleninou sa začína preto, lebo výskyt alergie na tieto potraviny je skutočne výnimočný, a na rozdiel od ovocia, zelenina nie je typicky sladká a dieťa si tak môže privykať na prirodzené chute. Ak by sme ako prvé ponúkali ovocie, mohlo by sa stať, že dieťa bude neskôr odmietať iné, nesladké chute.

3. Ďalšími v poradí sú kaleráb, petržlen, cukina, patizón, baklažán, tekvica. Zeler alebo paradajky môžu alergizovať, preto ich podávanie odporúčame až po 1 roku. Rovnako aj zeleninu, ktorá môže spôsobovať bolestivé nafukovanie, ako karfiol, brokolica, kukurica, hrach, či zelené fazuľové struky podávame až v období, keď je dieťa na novú stravu ako – tak zvyknuté, vyprázdňovanie zmiešanej stravy je upravené a pravidelné a nemá problémy s prijímaním viaczložkovej stravy.

4. Asi mesiac od začatia s príkrmami môžme zaradiť mäsovo – zeleninové kombinácie. Najčastejšie vo forme polievky, keď do kojeneckej vody dáme variť kúsok mäsa, asi 20g, vodu necháme zovrieť, nech sa mäso “ zatiahne” a keď voda zovrie, prisypeme kúsky zeleniny, ktorá sa varí kratšie a keď je hotová zelenina, je už aj ten malý kúsok mäska istotne dostatočne uvarený. Vhodné sú spočiatku biele mäsá – kuracie, morčacie, králičie, ale aj kvalitné bravčové. Neskôr pridáme aj kvalitné hovädzie. Sladkovodné a morské ryby až po 1. roku života. Ak máte zdroj domácej hydiny a vajec, zeleniny a ovocia, je to úplne najlepšie.

Jedenkrát do týždňa je vhodné dávku mäsa nahradiť vareným žĺtkom – bielok ako možný silný alergén podávame až po 1. roku. Do prvého roku pokrmy nesolíme, nekoreníme, možno používať maximálne mletú rascu, fenyklové semiačka, s mierou majorán, v žiadnom prípade nie mleté čierne korenie, mletú papriku, orientálne korenie a karí. A, samozrejme, minimálne soli. Nie je potrebné jedlá a vývar ochucovať vegetou a už vôbec nie s obsahom glutamanu sodného, rovnako ani iné ochucovadlá.

5. Ovocné pyré sa začína podávať u kojených detí behom 7. mesiaca, u nekojených behom 5. mesiaca, zvyčajne namiesto dopoludňajšieho mlieka, teda ako desiatu. Začíname druhmi, ktoré sú pre naše zemepisné pásmo typické, a teda našej populácii najbližšie: jablká, hrušky, marhule, broskyne, ale aj banán, keďže ho aj tak majú deti skoro najradšej. Pozor na citrusové plody, kiwi, jahody a silne aromatické ovocie ako mango, papája, ananás, hrozno pre jeho možné vdýchnutie nechávame až na obdobie, keď dieťa samostatne sedí a nemá problémy prehĺtať aj väčšie kúsky. Ovocie musí byť prvotriedne, vždy patrične umyté, očistené a olúpané (aj jablká, hrušky, broskyne, marhule ).

6. Od 7. mesiaca sa dá ovocie kombinovať s jogurtom, ktorý je nesladený, bez želatíny a škrobu, najlepšie s probiotickou kultúrou a bio.

7. Minimálne do konca 8. mesiaca nepodávame lepok! Obsahuje ho pšenica, jačmeň, ovos, žito a všetky výrobky z týchto obilovín. Dovtedy má dieťa dostávať výhradne bezlepkovú ryžu či pohánku. Na zahustenie polievok sú ideálne ryžové, pohánkové, špaldové, vločky, kukuričná alebo špaldová bio kaša, ktoré stačí po vypnutí polievky len vmiešať do horúcej polievky, netreba už variť.

Stravovanie detí je spočiatku rozdelené do asi 7 porcií, neskôr sa počet jedál znižuje na 5. Pozor na prekrmovanie detí, pri nadbytku môže byť nepokojné, mať bolesti brucha, ťažkosti s vyprázdňovaním, môže zvracať a pod.
V prvom polroku života by malo dieťa priberať na váhe o 150 – 300g za týždeň, v druhom polroku je prírastok na váhe vhodný asi polovičný, teda do 150g za týždeň.

Zopár dobrých rád na záver
Do prvého roka by strava mala byť chuťovo prirodzená, neprisládzaná, nepresolená. Nepoužívajte med, ani repný cukor, žiadne umelé priemyselne vyrábané ochucovadlá.

Nepodávajte orechy, oriešky, mak, kakao, čokoládu, huby, jahody, ríbezle, černice, egreše, višne, kiwi, citrusy, vaječný bielok, zeler, ryby. Nepodávame tvaroh pre jeho vysoký obsah bielkovín a tým vysokú záťaž pre obličky. Žiadne syntetické vitamíny, pokiaľ to zdravotný stav nevyžaduje, žiadne prostriedky na podporu funkcie niektorého z vnútorných orgánov. Nepodávajte údeniny, sú totiž zdrojom dusičnanov a nitrózoamínov, pozor na potraviny na povrchu solené – rôzne pletenky, bagety, alebo posypané semiačkami, aby sa predišlo ich vdýchnutiu.

Denná spotreba mlieka materského alebo umelého je okolo 500 – 600 ml, keďže mlieko nie je nápoj, ale potravina. Na dodržiavanie pitného režimu sú najvhodnejšie nesladené detské čaje ( pozor na obsah rôznych bylín), čerstvé ovocné a zeleninové šťavy riedené prevarenou kojeneckou vodou, čistá kojenecká prevarená voda. Ponúkajme mnoho potravín, ktoré si dokáže zobrať samo ( kúsky zeleniny, ovocia ).

Ak máte u dieťaťa potvrdenú alergiu na potraviny, dojčite dôsledne najdlhšie ako sa dá, zo stravy vylúčte všetky potenciálne alergizujúce potraviny ( uvedené ako potraviny, ktoré nepodávať, viď vyššie ) a pri zavádzaní nových príkrmov postupujte obzvlášť opatrne.

Až po prvom roku postupne zaradíme takmer všetko to, čo sa v domácností konzumuje. Postupne sa zaradia citrusy a iné ovocie, ostatná zelenina ( kel, kapusta, karfiol a brokolica, strukoviny, sójové výrobky, tofu, sladenie medom, celé vajíčka, mak. orechy, ryby ).

Už aj v prvom roku existuje veľa možností a kombinácií, aby boli aj deti spokojné a sýte, nemusia predsa ochutnať všetko, čo existuje už za 12 mesiacov svojho života. Kým môžme mať zásadný vplyv na stravovanie našich detí, dbajme na to, aby bol ich jedálniček bohatý na živiny, aby v ňom nechýbala žiadna základná zložka, resp. aby neprevládali tie, ktoré nie sú pre plnohodnotný vývin nevyhnutné. Dajme im pevný základ pre vývoj systému imunitného, nervového, srdcovocievneho, tráviceho, vylučovacieho a i.

 

Zdieľajte článok

Súvisiace položky (podľa značky)




Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: