Jarná detoxikácia začína správnym stravovaním

Už prvé týždne po zime sú pre mnohých začiatkom jarných prechádzok v prírode, turistických výletov, či športového vyžitia na bicykli a ihrisku. K jari však patrí aj starostlivosť o svoje zdravie. Je to ten pravý čas na jarnú očistu organizmu a relaxačné kúry.

Aj preto po najväčších sviatkoch v roku prichádza proces detoxikácie. Sviatočné popoludnia spríjemňuje kávičkovanie a veľkonočné zákusky. Každý však nemusí maškrtiť len nezdravo. Pre tých, ktorí uprednostňujú vyváženú stravu, sú k dispozícii  odľahčené recepty s nízkym obsahom sacharidov, bez konzervantov a pridaných aditív. Slováci už prišli na to, že zdravie je naozaj najdôležitejšie a tak si čoraz častejšie doprajú očistnú kúru pod dohľadom odborníka, alebo oddych v kúpeľných zariadeniach. Okrem kúpeľných pobytov so špeciálnymi procedúrami, sú v obľube aj diétne programy a nastavenie jedálnička na mieru. Záujemcovia sa môžu zveriť odborníkom na zdravú výživu, masérom či terapeutom.

Odborník na zdravé stravovanie Ivan Gallo k tomu vraví: „Po zime je telo zahltené škodlivinami, baktériami a toxínmi. Navyše cez Veľkú noc si väčšina ľudí dopraje mastné, údené a presolené jedlá s umelými prísadami, ktoré ťažko možno považovať za zdravé. Častá konzumácia mäsových výrobkov zanáša a zaťažuje tráviaci systém, v hrubom čreve sa hromadia nežiadúce látky z takejto stravy a spôsobujú zdravotné komplikácie. Môžu za to pridané cukry, nadmerný prísun tukov a cholesterolu. Práve preto by mala nastúpiť jarná očistná kúra, ktorá prospieva pokožke, prečisťuje krv, povzbudzuje látkovú výmenu, dodáva energiu a aj odbúra pár kilogramov. Vhodné sú na to napríklad potravinami so zníženým obsahom sacharidov a bez rafinovaného cukru, ktoré sa pomaly vstrebávajú a majú nízky glykemický index.“

Dodal, že detoxikáciou sa telo zbavuje toxínov, teda jedov, ktoré sú všade – v ovzduší, potravinách aj v našom tele, kde ich dostávame stresom a nevhodným jedlom. Ide o zvyšky tukov, cukrov, liekov, ktoré sa rozkladajú v organizme. Pri silnej imunite si telo s nimi poradí a zdravé bunky zaberú. Obvykle však pečeň, obličky a pľúca tento nával nezvládnu. Signálmi, kedy treba telu pomôcť, sú bolesti hlavy, zápcha, nadúvanie, problémy s pokožkou, častá nevoľnosť a únava, zlý spánok.

Očistnú týždňovú kúru si môžete dopriať aspoň raz za rok. Detoxikačné dni by ste si však mali dať vždy, keď spozorujete, že sa niečo deje. Aj po niekoľkých dňoch prejedania či nadmerného pitia alkoholu. Počas kúry sa jednoznačne vyhnite jedlám z fastfoodov, káve, alkoholu, fajčeniu. Naopak viac sa hýbte vonku, pridajte viac ovocia a zeleniny, ako grep, ananás,  červená repa, mrkva, uhorka, ryby, ako tuniak, makrela, losos, pstruh namiesto mäsových výrobkov, sójové potraviny namiesto mliečnych výrobkov. Zelenina, najmä čerstvá surová, ako špenát, fenikel, pór, má najlepšie močopudné a čistiace vlastnosti. Nezabúdajte na vodu, šťavy z ovocia, zeleniny, obilnín – zo pšenice, jačmeňa, ovsa, či na zelené a bylinkové čaje zo žihľavy, púpavy. Denne by ste mali vypiť minimálne 2 litre tekutín. Je to základ vyplavovania nánosov z tela. Hlavne však, očistiť sa, neznamená hladovať! Tým iba stratíte z tela vodu a poškodzujete orgány a svaly. Odporúčam však dlhodobý zdravý jedálniček. Je to skôr o rozhodnutí začať nakupovať a variť zo zdravých surovín, bez chemických aditív, najmä škodlivých cukrov, škrobov, múky,“ upresňuje I. Gallo.

Je dobré dať si u odborníkov zostaviť a skombinovať vhodný jedálniček nielen na očistné kúry, diéty, ale aj v nákupe surovín na prípravu zdravých jedál. Keď si už gazdinky zvyknú na tento spôsob stravovania, nielenže si ich rodina vyčistí organizmus a upraví hmotnosť, ale v konečnom dôsledku zmení životný štýl.

,,V slovenských rodinách je takmer každodennou súčasťou kuchyne cukor, či už ako sladidlo nápojov, alebo ako prísada pri varení a pečení. Môžu ho nahradiť napríklad koreninami, zmesami, ochucovadlami zo špeciálneho radu svetoznámeho šéfkuchára Jamieho Olivera. Nájdete v ňom aj alternatívy známych detoxikačných hitov - olejových kúr, alebo medvedieho cesnaku a to cesnakové pesto, olivovú omáčku s cesnakom, či extra panenský olivový olej,“ uzatvára I. Gallo.

Očistné tipy

Varenú zeleninu pokvapkanú olivovým olejom si nachystáme na tanier, z ktorého môžeme jesť niekoľkokrát denne. Na obed si pripravíme zeleninovú polievku z odporúčaných druhov zeleniny, alebo zeleninový nákyp.

Zeleninový nákyp

Suroviny: 200 g karfiolu, 2 mrkvy, 1 petržlen, 2 hrste mrazeného hrášku, 70 g brokolice, 1 kaleráb, 20 g ovsených otrúb, 3 vajcia, strúhanka, mleté čierne korenie, soľ, Bio kokosový tuk

Príprava: v slanej vode uvaríme karfiol a brokolicu rozdelené na malé ružičky. Očistenú a na kocky nakrájanú koreňovú zeleninu varíme zvlášť v osolenej vode a pridáme aj hrášok. Všetko dáme do jednej misky, pridáme 3 rozšľahané vajcia, otruby, korenie a soľ. Ak by bolo potrebné, je možné zahustiť strúhankou. Zmes dáme na plech, príp. do kruhovej formy, predtým vymastíme maslom a posypeme strúhankou. Pečieme v predhriatej rúre na 175 C cca 45 minút. Vhodné aj ako príloha k mäsu.

Ako dezert si môžeme dopriať ovocie – grep, ananás, čierne ríbezle, čučoriedky. Na večeru môžeme opäť jesť zeleninovú polievku, alebo šalát, napríklad zelený šalát s paradajkami a bylinkami. Zapijeme bylinkovým čajom, napríklad žihľavovým, púpavovým, či mätovým.

Viac informácií je na www.update.sk

Zdieľajte článok

Označené v



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: