Bolesti brucha pri menštruácii má čoraz viac žien

V súčasnosti vysádza čoraz viac žien antikoncepčné pilulky, v dôsledku čoho sa u celej rady z nich novo objavia príznaky predmenštruačného syndrómu (PMS) . Začnú každý mesiac zápasiť s prírastky na váhe, podráždenosťou, plačlivosťou a úzkosťami, zvýšenou únavou či kŕčmi.

A hoci je PMS pomerne známym a diskutovaným javom, nevie sa s ním ani dnes veľa žien po psychickej a fyzickej stránke vyrovnať. Príznaky PMS zažila aspoň raz za život takmer každá žena, o syndróme ako takom však možno hovoriť až vo chvíli , kedy sa jedná o stav opakovaný. Objavuje sa zvyčajne niekoľko dní pred začiatkom menštruácie, a po spustení krvácania prakticky ihneď mizne. Pred približne desiatimi rokmi bol zaznamenaný ľahký pokles počtu žien trpiacich na PMS, aktuálne však ich množstvo naopak stúpa. Pribúda totiž počet žien, ktoré zámerne vysádzajú hormonálnu antikoncepciu, najčastejšie kvôli obavám zo zdravotných rizík alebo z dôvodu návratu k prírode. Podľa najnovších odhadov trpí teraz na PMS až 80 % všetkých žien .

Na PMS má vplyv aj životospráva , nielen hormóny
Za príznaky aj samotným výskytom PMS veľmi často stoja tiež životospráva, nielen meniaca sa hladina estrogénu a progesterónu. Ak je žena v neustálom strese, dopraje telu nadmerné dávky kofeínu, cukru, alkoholu a živočíšnych tuko , môžu sa u nej vyskytovať príznaky syndrómu v oveľa intenzívnejšej podobe. To potom v mnohých prípadoch vedie k začarovanému kruhu. Ženy totiž v období PMS najčastejšie zaznamenávajú priberanie na váhe. Aby tento proces zastavili alebo dokonca zvrátili, uchýľujú sa mnohé z nich na držanie nezdravých diét, ktoré často hraničia až s hladovaním. A ak je človek hladný a rýchlo stráca kilogramy, dostaví sa u neho vo väčšine prípadov sklon k depresívnym náladám a úzkostiam. Začarovaný kruh potom tkvie v tom, že ženy zvyčajne zaháňajú depresie a úzkosti opäť jedlom, ktorého konzumáciu si následne vyčítajú.

Vážnym zdravotným rizikom je neuvážené chudnutie
Práve ono neodborné riešenie prírastku na váhe predstavuje popri depresívnych stavov najvážnejšie zdravotné riziko PMS. "Radil by som ženám dodržiavať pravidelnú a vyváženú stravu v podobe piatich porcií jedla denne, ktorú obohatia o vhodné doplnky stravy s obsahom brusníc a červenej ďateliny. Tiež by ženy mali prevádzkovať vhodnú a dostatočne dlhú aeróbne fyzickú aktivitu, spať aspoň sedem hodín denne a prijímať dostatok tekutín v podobe nesladenej a nesýtenej vody," hovorí gynekológ a sexuológ MUDr. Pavel Turčan.

Neriešený PMS narúša partnerské a rodinné vzťahy
Ak by ani úprava životosprávy nepomohla zmierniť či odstrániť príznaky PMS, rozhodne by mali ženy vyhľadať odbornú pomoc a navštíviť svojho gynekológa. Práve tento krok však býva výrazne podceňovaný. A to napriek tomu, že zasiahnutým ženám nepríjemné prejavy predmenštruačného syndrómu sťažujú život natoľko, že počas jeho trvania nie sú schopné normálne fungovať. Po fyzickej stránke sú to predovšetkým kŕče, bolesti podbruška, chrbta a hlavy, nadúvanie a nespavosť. Plačlivosť, neovládateľné výbuchy hnevu, podráždenosť a náladovosť zase systematicky narušujú partnerské a rodinné väzby. Únava, nesústredenosť a psychické napätie potom môžu byť navyše prekážkou aj v povolaniach a v budovaní kariéry.

"Preto by som radil všetkým ženám: nemá zmysel sa zbytočne a dlho trápiť. Pokiaľ u seba prejavy PMS spozorujete, začnite tento problém riešiť skôr, než negatívnym spôsobom dlhodobo ovplyvní vaše zdravie a tiež váš sociálny život," hovorí gynekológ a sexuológ MUDr. Pavel Turčan.

Zdieľajte článok

Označené v

Autor

Adam



Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Portál Rodičom.sk je určený pre rodičov s deťmi. Týmto sa zameriava na širokú cieľovú skupinu jeden milión ľudí. Ponúka nielen praktické rady pri výchove detí, tehotenstve, školákoch či tínedžeroch, ale aj recepty, video návody a rady, diskusie...

Newsletter

Chcete viac skvelých článkov? Zadajte vašu adresu a pošleme vám ich...

Kontakt

Chcete sa niečo opýtať, poslať článok? Napíšte nám na: